Nyheter

Starta eget skivbolag - enklare än man tror

Du behöver inte ha överdrivet mycket kunskaper eller erfarenheter för att starta ditt eget skivbolag. Johan Angergård är ett levande exempel på det!

Drömmen för många musiker och musikintresserade människor är kanske att starta ett eget skivbolag. Det som avskräcker är att det verkar jobbigt - jobbigare än vad det faktiskt är.
Enligt replokalen.se är det hyfsat enkelt, åtminstone i teorin, att starta ett eget bolag. I korta drag går du tillväga på så vis att du registrerar ditt bolag och hittar en distributör för artisternas skivor. Då har du ditt skivbolag - i teorin alltså.
Den svåra biten är att lyckas få artister till just ditt bolag. Det krävs både pengar och tid för att göra reklam för sig och faktiskt komma igång. Om du inte har jobbat inom branschen förut finns det många sajter på internet du kan använda dig av.
Skivbolaget Labrador, som har en tydlig popprofil med svenska artister, drivs av Johan Angergård och Mattias Berglund som sysslar med den grafiska biten. Han startade bolaget utan någon som helst erfarenhet – i år firar de tioårsjubileum.
När han fick iden spelade han i Acid house kings och var tillsammans med sin bror och kompis ”sjukt musikintresserad” som han uttrycker det själv. När de var unga låg alla deras favoritartister på indiebolag. De kände att de ville göra så mycket som möjligt med sitt intresse och bestämde sig alltså för att starta ett skivbolag. Första bandet de släppte var Happy Dead Men som gett ut grejer på skivbolaget Ceilidh tidigare. Labrador satte senare ihop en platta med Happy Dead Mens bästa grejer, som tidigare var outgivna.

- Vi kände att vi ville göra oss själva och hela världen en tjänst. Det här ville vi släppa och därför startade vi Labrador.
Om man vill bli rik är det här inte rätt väg att gå, enligt Johan Angergård. Han säger att man får räkna med att inte tjäna speciellt mycket på att vara skivbolagsboss men att det beror på vilken sorts musik man släpper.

- Vi har inte gjort det lätt för oss, säger Johan och menar att han inte har speciellt folklig musiksmak och att det per definition då blivit okommersiell musik de gett ut.
Han hade kontakt med ett par distributörer och han visste var man kunde sälja en viss typ av musik någonstans. Så långt sträckte sig hans erfarenhet. Skivbolaget Summersound gick ihop med Labrador men det var inte Johan Angergård som höll i det praktiska med bolaget, utan en kompis.

- Det var ingen stor grej, bara att skicka in till Bolagsverket. Man kan googla på starta företag och sen är det klart.
Att alla artister som ligger på bolaget är svenska var inte ett medvetet val. Det fanns helt enkelt så mycket bra musik härifrån att det nu har blivit deras profil.
Hur avgör du vilka band som ska signas?

- Jag går helt efter personlig smak och skiter i vad som säljer. Ska man ha ett skivbolag ska man gå efter sin egen smak, annars kan man lika gärna sälja lampor.
I början signade Labrador band som de redan kände till och gillade. Efter hand gick de efter demos som skickats in och nu går de mycket på tips från folk.
Eggstone och Taken by trees skulle han väldigt gärna vilja stoltsera med på sitt bolag. Tyvärr har Eggstone valt ett annat skivbolag och forne Concretesmedlemmen Victoria Bergsmans soloprojekt Taken by trees ligger som bekant på Rough Trade. Just nu har de inga nya band på gång.

- För två år sedan kom det hur många bra band som helst. Nu är det lite dött, det har inte hänt något spännande.
Senast signade de The Mary Onettes och efter det har han blivit kräsen.

- Det finns många bra band men de är inte fantastiska. Nästa band tävlar ju med The Mary Onettes så de måste vara lika bra eller bättre.
Gå till toppen