Nöje

Fem temperament i ett rum

Fantasifulla rum, frestande bakelser, superhjältar, bassänger fyllda med choklad och urnor med geometriskt exakta mönster. Krapperups konsthall har blandat målningar och keramik av fem helt olika konstnärstemperament.

En leopard närmar sig en ung, ljushårig kvinna på en öde stig. Målningen ser ut att vara självklart symbolisk, men för Sara Meyer är det dödshotande verklighet.
– Jag var 19 år och jobbade på kibbutz nära Döda havet i Israel. Jag gick ut Ein Gedi nationalpark och hittade inte tillbaka. Det började skymma och där kom en leopard rakt emot mig. Jag frös till is, men leoparden vände och gick bort. Så snart jag vågade började jag springa som en vettvilling åt andra hållet.
Sara Meyer har visserligen haft sin fasta punkt i Mölle under uppväxten, men med en far som for jorden runt i sitt jobb som ingenjör har hon bott på många exotiska ställen, i Mexico, Venezuela, Irak, Sydafrika och Nordkorea.
– Skolan blev lite knepig, eftersom vi bara bodde ett halvår på samma plats. Jag skyller mitt hattande och min äventyrslystnad på det.
Sedan ett år bor hon i Landskrona och åker numera bara till sin syster i Israel och till New York ibland. Det äventyrliga tar sig i stället måleriska uttryck, bland annat i en serie hon kallar ”Superhero”.
Den här utställningen på Krapperup är hennes första riktiga, sedan hon utvaldes till Kullasalongen förra året. Det var så både hon och Malmökonstnärerna Sara Andreasson och Sannah Salameh upptäcktes av Kullens konstförening.
Sara Andreasson visade då serien ”Girls just love miniatures”, ett tema om makt och kontroll som hon nu fördjupat och utvecklat i en ny serie målningar. Det är på hennes bilder vi kan se flickor som doppar tårna i bassänger med choklad.
Sannah Salamehs tema handlar också om sötsaker. Bakgrunden är de ätstörningar hon hade som tonåring. Överallt i målningar och teckningar syns tårtor och bakelser som ser både frestande och hotfulla ut.
– Det handlar om motsättningen mellan frestelse och kontroll. Jag bearbetar de frosserianfall jag fick och inte kunde mostå. Begärets kraft var för stor. Samtidigt är det ju en bild av vårt samhälle, där vi i ena stunden uppmanas till frosseri, i andra till återhållsamhet.
Tove Mauritzson fyller sina målningar med saker som betyder något för henne. De kan vara verkliga eller påhittade, såna hon äger, har ägt eller skulle vilja äga.
– Jag blir själv förvånad över vad som händer när jag stoppar in dem i tavlorna. Som här där den uppstoppade tigern rest sig och porslinsfigurerna börjat hoppa, säger hon och pekar på en av de fyra jättestora målningarna.
Flerfaldiga världsmästaren i estetisk drejning, Bente Brosböl Hansen, kallar sig inte konstnär utan konsthantverkare. Här visar hon helt nya urnor, skålar och krukor, framjobbade i verkstaden i Kågeröd efter konstrundan. Men former och mönster känns igen.
– Det är urgamla mönster. Rutmönstret kan till exempel ses på golvet i Markuskyrkan i Venedig. Jag gör alltid de här mönstren, även de gånger jag stickar, säger hon.
För henne är hantverksskickligheten det viktiga. Som bevis vänder hon en kruka upp-och-ner och visar att mönstret är jämnt och vackert även från undersidan.
Fotnot. Utställningen ”Måleri och keramik” har vernissage 9 maj klockan 11 och är öppen lördagar, söndagar och helgdagar 13–17 t o m 7 juni.
Utställningen "Måleri och Keramik" har vernissage 9 maj klockan 11 och är öppen lördagar, söndagar och helgdagar 13–17 t o m 7 juni.
Gå till toppen