Nöje

Klassiker i pocketformat

Opera i mindre skala gör succé i London. Med klassikern "Tosca" tar regissören Adam Spreadbury Maher konstformen till Skåne.

Nämn Giacomo Puccinis "Tosca" och det vattnas i munnen på konässörerna. När operaklassikern nu ska turnera i Skåne spelas den i ett nytt format, på svenska kallat pocketopera.
Regissören heter Adam Spreadbury Maher, tenor från Australien som 2005 flyttade till London för att börja regissera. Fyra år senare startade han gruppen OperaUpClose.
– Vi började på väldigt små spelställen, vårt första hade 35 sittplatser. Nu spelar vi på ställen med upp till 700 platser, säger han.
I London är det vanligt att ha scener bakom pubar. Adam Spreadbury Maher berättar om sin egen, The King's head. Ungefär hälften av besökarna har aldrig sett opera förut, eller enbart opera i pocketformat.
– Det blir intressanta möten mellan vana operabesökare som får en ny sorts upplevelse och de som precis har tagit sig över barriären för att gå på opera.
Som innebär?
– Saker som priset, språket och vad du ska ha på dig. Det här fördummar inte opera, det är en annan form. Vi vill inte ersätta storskalig opera, men det tar oss närmare publiken, säger Adam Spreadbury Maher.
Han beskriver pocketopera som "nytt, sexigt och coolt".
– Publiken tillåts att se detaljerna, att se kemin mellan skådespelarna.
Den samlade presskåren får sig ett kemiskt smakprov av den högre skolan. Från några meters håll får vi bland annat se när titelrollen Floria Tosca tar ett rejält skamgrepp i skrevet på sin käresta, Mario Cavaradossi.
"Tosca" utspelar sig i 1800-talets Rom. Det är ett triangeldrama som bjuder på svartsjuka, tortyr, våldtäkt och ond, bråd död. Floriana Tosca spelas av Laine Quist.
– Jag försöker vara henne. Vi har jobbat mycket med bakgrundshistorik. Vem är hon, var kommer hon ifrån, var är hon nu?
Mycket av researchen grundar sig på en pjäs av fransmannen Victorien Sardou, som inspirerade Puccini att skriva "Tosca".
– Vi har verkligen fått dissekera pjäsen. Det har hjälpt oss att bygga karaktärerna som vi tar med oss in på scen, säger Laine Quist.
Hon gillar formatet, som faktiskt inte är helt nytt för henne.
– Jag provade på det förra året med en amatörgrupp, men det här är på en helt annan nivå. Det är också en mer avancerad opera rent vokalt för mig, säger Laine Quist.
Richard Laby har inte bara det nya formatet att tänka på. Han spelar de tre rollerna Spoletta, Sakristian och Angelotti. Alla sjungs i olika röstlägen.
– Basbaryton, baryton och tenor. Det är en utmaning, men min röst har ganska stort omfång och rollerna ligger inom min begränsning.
Han lyckas sammanfatta denna pocketopera, som spelas på fem gånger sex meter, ganska väl.
– Det blir mer intimt, man kommer närmre publiken. De får möjligheten att möta opera face to face.

Operaklassiker

Vad: Tosca
Musik: Giacomo Puccini i arrangemang av Danyal Dhondy
Libretto: Luigi Illica & Giuseppe Giacosa
Svensk översättning: Carin Bartosch Edström
Scenografi och kostym: Nina Fransson
Bearbetning och regi: Adam Spreadbury Maher
Kapellmästare: Annika Bjelk-Wahlberg
I rollerna: Laine Quist, Joachim Bäckström, Kosma Ranuer, Richard Laby
Var och när:
Jarlkullescenen, Ängelholm, 11 september, klockan 19
Tivolihuset, Höganäs, 23 september, klockan 16
Landskrona teater, 10 november, klockan 19
Helsingborgs Stadsteater, 20 och 22 november klockan 19, 25 november klockan 16
Gå till toppen