Nyheter

Föräldratyck i skolan – en hett ämne

Allt fler föräldrar tar sig rätten att tycka till om skolan. Men engagemanget är en balansgång. Att ifrågasätta lärare och pedagogiken gynnar inte alltid barnen. Det menar läraren och föreläsaren Magnus Blixt, som får medhåll av en – ovanligt engagerad – förälder.

Många föräldrarna vill ta chansen att påverka sina barns skolgång. De har åsikter om skolan och anser sig vara experter på sina barn inte bara hemma utan även i klassrummet. Men engagemang och intresse kan slå tillbaka mot barnen, det menar Magnus Blixt. Han är lärare på halvtid samt ledamot av Lärarnas Ansvarsnämnd, resten av tiden åker han runt och föreläser för kollegor, men även för föräldrar. "Hur ska vi bidra till att barnen lyckas bättre i skolan?" är rubriken på föreläsningen, oavsett publik.
Budskapet till föräldrar är: Lärarna måste få bestämma.
– Jag vill hävda att det är en metodik. Att få föräldrarnas tillit och mandat är oerhört viktigt. Och att man inte ifrågasätter lärare och pedagogik inför barnen. Du är expert på dina barn hemma men inte nödvändigtvis i skolan.
Magnus Blixt menar att det är mer eller mindre kört om barnen vet att föräldrarna inte gillar lärarna i deras skola.
– Det påverkar barnen oerhört mycket. Om mammas eller pappas attityd är att läraren verkar puckad och att det verkar vara en skitskola är det i stort sett omöjligt att barnen utvecklas positivt. En sådan fajt kan man inte vinna som lärare, säger han.
För barnens skull måste man gilla läget.
– Heja på lärarna istället och heja på skolan. Får barnen läxor ska man uppmuntra det. Då visar man sina barn att skolan är viktig. Förstår man sig inte på en lärare ska man inte gnälla inför barnet om det, utan kontakta pedagogen direkt för att reda ut vad det nu kan handla om.
Magnus Blixt har varit lärare i 14 år och upplever mer och mer synpunkter från elevernas anhöriga. Han kan inte låta bli att snegla på utvecklingen i USA.
– Där får ju lärarna nästan ta med advokater till utvecklingssamtalen för att det ska kunna intyga att det går rätt till.
Föräldrakontakt är på gott och ont, men Magnus Blixt oroas av att många föräldrar är vana att få sin vilja igenom och driver frågor till sin yttersta spets.
– Det finns allt fler curlingbarn som är vana att göra de vill och kommer till skolan med den attityden. Du bestämmer inte över mig, säger de till sina lärare. Men i en skola måste det finnas en som bestämmer och det är läraren.
Vilket är då ditt budskap till lärarkåren?
– Att de tydligt måste be om att få föräldrarnas mandat. Prata öppet om förväntningar och vad som är rimligt, men inte backa tillbaka. Naturligtvis måste de lyssna på åsikter, men det är omöjligt att jämka efter alla önskemål och krav som framförs.
Han anser också att skolan behöver arbeta mer proaktivt för skapa bra relationer mellan lärare och föräldrar och skolledningen måste uppmuntra till samarbete.
– Första gången man ringer en elevs föräldrar ska inte vara när han eller hon råkat ut för trubbel. Tidiga inskolningssamtal kan göra att man undviker det.

Läs mer:

"Vi lämnar till skolan det käraste vi har..."
En rapport från Skolverket. 192 sidor om skolans samarbete med föräldrar.
Nya bloggar på nätet:
larartycket.se
foraldratycket.wordpress.com

I läroplanen står att:

Alla som arbetar i skolan skall

”samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet.”

Läraren skall

”samverka med och fortlöpande informera föräldrarna om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling.”

Gå till toppen