Kultur

Kärleken och förtrycket

Mer politisk aktualitet än den som finns i Anna Focks debutroman Absolut noll, står knappt att finna. Samtidigt som Ryssland genom lagstiftning och trakasserier fortgående inskränker rättigheter för hbt-personer och kringskär deras liv, kommer denna svenska roman om några bögar i Sankt Petersburg och deras utsatta tillvaro.
Anna Fock.Bild: Knut Koivisto
Allt finns här: rädslan för att visa sin kärlek på offentliga platser som inte är säkra, maktfullkomliga och godtyckliga poliser som fängslar och hånar bögar på obefintlig grund – eller som pucklar på besökarna på en gayklubb istället för de huliganer som kommit dit för att ställa till bråk. Ibland ligger fiktionen närmare verkligheten än man står ut med.
Mitt i den här berättelsen står Nikita, den unga bög ur medelklassen vars liv gick spikrakt in i fattigdomen för honom och modern när fadern dödades i en trafikolycka för flera år sedan.
I romanens nu har han lämnat förorten och den lägenhet som han delade med sin mor och mormor, för att bo tillsammans med sin vän Aleksej, som i sin tur brottas med ett destruktivt av och på-förhållande med affärsmannen och trashtransan Kirill. Där finns också Volodja, en 22-årig servitör med klargröna ögon som Nikita förälskar sig i, Arkadij, polisen och gamla klasskamraten som av oklara skäl söker deras sällskap och Anna, den femtonåriga pojke som mot sin mors uttryckliga förbud också hänger i deras krets.
Och så finns där Vasilij, Nikitas bästa vän sedan barndomen, kvar i sin trygga medelklasstillvaro, vacker och framgångsrik student och med den mest perfekta flickvän som går att föreställa sig, Oksana.
Sprickan som sakta uppstår mellan Nikita och Vasilij, deras havererade relation, är – och detta trots mängder av hemskheter som sker – romanens absoluta smärtpunkt. Här skriver Anna Fock en berättelse om hur klass, sexualitet och tidens tand får människor att glida isär – obarmhärtigt.
Focks roman är enkelt berättad, rakt upp och ner, med mycket dialog och i huvudsak kronologisk ordning. Den chosefria berättartekniken är på alla vis lyckad, den skapar den närvaro och täthet i boken som ämnet kräver.
Att Fock faller för frestelsen att i en roman om Sankt Petersburg göra sin egen, samtida hbt-version av Raskolnikov och ett oplanerat mord, får man ha överseende med. Men romanen skulle ha klarat sig hur bra som helst den episoden förutan – ”Absolut noll” är lika välskriven som den är angelägen.

Absolut noll

Anna Fock
Ersatz
Utkommer i dag
Gå till toppen