Bil & Trafik

Tro inte att du vet vad en veteranbil är

Det är lite roligt med nördar. Jag kan bli fascinerad av den spetskompetens som finns inom alla möjliga områden, av hur människor kan lägga tid, pengar och kraft på något som inte är… viktigt.
Och samtidigt tycka att det är det viktigaste som finns. Eller åtminstone det allra mest intressanta.
Jag har träffat människor som spanar in båtar, som reser på semestrar världen runt för att få syn på nån särskild gammal båt. Jag har träffat människor som tillbringar större delen av året i garage för att under några sommardagar kunna köra omkring i en gammal bil. Jag har träffat golfare som trots total brist på talang tycker att golf är fantastiskt.
Jag kan nästan bli lite avundsjuk på den glöd de här människorna har.
Men man kan inte alltid ana djupet av detaljnörderiet. Och det är där nånstans i detta djup som agnarna sållas från vetet.
Kom till att tänka på det förra veckan när jag fick veta att det inte gick att kalla alla gamla bilar för veteranbilar. Jag har förvisso varit lite försiktig med att svänga mig med uttrycket veteranbil och min gräns har varit att en bil måste vara minst 30 år för att vara just en veteran. Eftersom det är allmänt vedertaget och samtidigt den gräns Transportstyrelsen har för att ett fordon ska slippa skatt.
Så enkelt är det inte, en veteranbil är tillverkad mellan 1905 och 1918! Varken förr eller senare.
Och vem bestämmer det, undrar du kanske? Jo, Fédération Internationale des Vehiculés Anciens.
Så klart.
Så här ser klassningen av fordon ut:
Före 1905: Antique
1905 – 1918: Veteran
1919 – 1930: Vintage
1931 – 1945: Classic
1946 – 1960: Post 45
Men, jag är inte säker på att det här funkar i vanliga världen. Tänk att ni ska sälja en gammal moppe och annonserar ut den som "Post 45"... Då tror ju folk att det är en gul Post-moppe som är till salu.
Gå till toppen