Sverige

Öresundstunneln dödsfälla för flyktingar

De senaste två månaderna har dansk polis stoppat en flykting varannan dag som försökt gå till Sverige.

En skylt med en överkorsad gubbe på ett en och en halv meter högt staket.
Det är allt.
Att klättra över kan inte ta mer än några sekunder.
Sen är det bara att springa ett hundratal meter över grässlänten intill havet bort mot tunnelmynningarna.
Ytterligare ett lågt staket och ett hopp ner på vägbanan så står man på motorvägen som leder in i mörkret.
Väljer man tågtunneln är det bara att klättra över till rälsen som löper tätt intill asfalten.
Från en gångbro på Kastrupsidan av motorvägen och spåren får man god överblick över området. Vinden ligger på från havet när vi klättrar upp. Kallt regn sticker i ansiktet. Inte en människa är i sikte. Men det är lätt att inse att man måste vara desperat för att våga livet och ge sig in i någon av tunnlarna.
– Både tågen och långtradarna skapar ett sug i tunneln. Man kan krossas mot väggarna, säger Michael Mattsson.
Trots det försöker allt fler.
Den danska polisen har för HD och Sydsvenskans räkning sammanställt en lista över antalet "incidenter". Den 4 januari infördes id-kontroller på Kastrup. Därmed blev det omöjligt för flyktingar som saknar giltiga pass att ta sig till Sverige via Öresundsbron och söka asyl. Men sedan den 1 februari har 25 personer – nästan en varannan dag – stoppats i tunnlarna eller när de varit på väg in.
I tisdags försökte en man cykla till Sverige genom vägtunneln.
Av de 25 flyktingarna hade tjugo tidigare sökt asyl i Danmark och en i Sverige. Mer detaljer än så kan dock inte danska polisen lämna.
– Det finns ett stort intresse för det här, och vi har gjort en snabb sammanställning. Men vi kan inte säga något om de enskilda händelserna, säger överintendenten Henrik Møller Jacobsen vid Köpenhamnspolisen.
För dansk polis handlar det främst om att samarbeta med DSB.
– Det är de som larmar oss, när något sker. Det här är en fråga vi följer noga, kan jag säga.
Ofta upptäcks flyktingarna av Öresundsbrons trafikoperatörer.
– Vi har sett en klar ökning sedan gränskontrollerna infördes, säger Sanna Holmqvist, informationschef på Brokonsortiet.
Motorvägen har sedan tidigare cirka 250 kameror som övervakar trafiken. Vad gäller tågen har dock inte behovet av kameraövervakning bedömts vara särskilt stort - inte förrän gränskontrollerna ändrade situationen.
Men sen i slutet av februari har tre värmekänsliga kameror monterats. De registrerar om någon människa rör sig i tunneln.
– Det sitter en i tunnelmynningen i Danmark, en på Pepparholmen och även en i järnvägstunneln på Lernacken, säger Sanna Holmqvist
– När vi får ett larm kontaktar vi dansk polis som är de som gör själva ingripandet.
Förutom att det innebär livsfara för den enskilde flyktingen som försöker ta sig genom tunnlarna till Sverige så kan det få stora konsekvenser för tågtrafiken.
Trafikverket, som har ansvaret för själva tågtrafiken över Öresund, har fler gånger under våren tvingats till akuta ingripanden för att någon tagit sig in i tunnlarna.
– Vi har varit tvungna att stoppa trafiken flera gånger, säger informationschefen Bengt Olsson.
Öresundstunneln är inte vilket järnvägsspår som helst.
– När vi måste stänga trafiken där fortplantar det sig genom hela södra Sverige. Folk missar sina anslutningar, missar flyg och det kostar samhället väldigt mycket pengar. Hela logistiken ända upp till Göteborgsområdet och Mälardalen tar stryk, säger Bengt Olsson.
– Sen är det även ett problem för tågpersonalen, som plötsligt upptäcker folk på spåret framför sig.
Trafikverket oroar sig också för att det som hände vid Engelska kanalen ska ske vid Öresund: När det blev känt att flyktingar riskerade livet mellan Calais och Dover ökade antalet personer som tog sig ner i tunneln för att försöka ta sig till England.
På två månader har alltså 25 flyktingar stoppats vid tunnlarna från Danmark till Sverige.
Har någon lyckats ta sig igenom?
– I så fall vet vi ju inte om det, säger gränspolischefen Michael Mattsson.
Läs alla artiklar om: Gränskontroller
Gå till toppen