Kultur

Carlhåkan Larsén: Det går verkligen an på slottet

”Ett lyckokast, buret av stark professionell kraft”. Regissören Linus Fellbom har hittat en omväxlande linje mellan folklivet och dåtidens normer när han utgår från Love Almqvists berömda roman ”Det går an”, från 1839.Bild: Petter Magnusson

Det går an

Musik: Daniel Fjellström. Libretto: Maria Sundqvist efter C J L Almqvist. Regi och scenografi: Linus Fellbom. Kostym: Anna Ardelius. Mask och peruk: Theresia Frisk. Ljus: Markus Granqvist. Koreograf: Lars Bethke. Dirigent: Simon Phipps. I rollerna: Frida Engström, Carl Ackerfeldt, Monica Danielson, Johan Wållberg med flera. Läckö opera/Operaverkstan, Malmö. Premiär på Läckö slott 9.7.
Ångbåten Yngve Frey ska lämna Riddarholmskajen i Stockholm. Kaptenen har redan trumpetat fram säkerhetsföreskrifterna för den brokiga skaran passagerare och publik på nedre däck, Nu basuneras signalen för avgång ut från den nyligen påmönstrade orkesterns lägre regioner. Relingen mannas av hela ensemblen, ett ännu brokigare följe folk av av högre och låg samhällsrang och levnadsålder, som beger sig ut för att finna sjövägen till Strängnäs.
En ny opera, ”Det går an” utgår från Love Almqvists berömda roman från 1839, en än idag förbluffande och levande text om kvinnans frihet, den snärjande äktenskapsinstitutionen och det fördärvliga skråväsendet. Romanen visade sig vara en krutdurk som genast tände en hetsig politisk-filosofisk-teologisk debatt. Om detta har det skrivits avhandlingar. Operan ”Det går an” bryter emellertid ny konstnärlig mark.
Allt från sjöhävning till skakiga hästskjutsar i koreografin på uppsättningen av ”Det går an” på Läckö slott.Bild: Petter Magnusson
Föreställningen på Läckö (som i augusti går vidare till Kulturen i Lund) är inte mindre än ett lyckokast, buret av stark professionell kraft. Samarbetet mellan librettisten Maria Sundqvist från Operaverkstan i Malmö och tonsättaren Daniel Fjellström har fungerat, regissören Linus Fellbom har funnit en roande och omväxlande linje mellan folklivet och de ingående resonemang som huvudpersonerna Albert och Sara för om tidlösa livsproblem och förstelnade konventioner. Det kan inte ha varit lätt att hitta balansen mellan denna viktiga teoretiska börda och tillvaron runt omkring – här lämnar ju författaren romantiken bakom sig och odlar nya och för samtiden svårsmälta liberala idéer. Men operan hanterar med festlig koreografi resans små och stora incidenter (sjöhävning, skakiga hästskjutsar och fatal brist på logi i Arboga). Regin kramar ut musten ur sådana situationer. Mot slutet uppstår ett visst vakuum inför Saras sista frihetliga deklarationer. De kloka orden når inte riktigt fram. En slentrianmässigt hägrande happy end finns inte i sikte, däremot en upplösning som ändrar kärlekens gränser. De unga tu ”får” varann på nya villkor.
Daniel Fjellström är en klok kompositör. Han briljerar inte utan skapar underströmmar, vågor som den vältrimmade orkestern under Simon Phipps levererar. Musiken är lättillgänglig men komplex, den är eklektisk i positiv mening. Svårare än man tror med sina ideliga pulsskiftningar och böljande harmoniska finesser. Impressionism, om man så vill, eller i samma båt som Benjamin Britten. Men Fjellström kan också låta en dramatisk situation expandera. Frida Engströms Sara har sådana ögonblick av koloraturstegringar, då hon fångar Saras nyktra livssyn samtidigt som den skapar bilden av en varm kvinna, vänlig men bestämd. Alberts förbryllade attityder och repliker är förstås inte lika tacksamma. Men Carl Ackerfeldt exercerar underofficerens manér med säker och levande stämma. De bildar ett intressant och spännande par. Och den stora ensemblen flyter ihop som en ormande organism i borggårdens alla gångar. Almqvist och Sundqvist och alla andra grenar på denna roliga och tänkvärda skapelse ger nya dimensioner åt svensk opera. En sommarens höjdpunkt.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen