Kultur

Skåne svämmar över av Youtubers

Över hela världen strävar människor efter att slå igenom på Youtube. Så också i Skåne. Vi har träffat personerna bakom några av de mest framgångsrika skånska Youtubekanalerna, från Malmö till Hässleholm.

De möttes av en slump. Reklam- och modefotografen Macs Moser skulle plåta en artist inför Melodifestivalen. Vem det var minns han inte riktigt nu. Det har ju hänt så mycket sedan dess.
Ellimacs består av filmaren Macs Moser och sminkösen Ellinor Rosander.Bild: Anna Wahlgren
Den ordinarie sminkösen hade fått förhinder. I hennes ställe dök Ellinor Rosander upp, en ung makeupartist och hårstajlist som också drev en egen sminkblogg.
Det här var tidigt på våren 2013. På hösten planerade Ellinor Rosander att blogga lite sminktips inför halloween. Macs Moser skulle ta bilderna. Då kom han med en annan idé. Kunde de inte testa att filma istället?
Macs Mosers sporadiskt uppdaterade Youtubekanal följdes av ”ungefär sextio polare”. Ändå fick deras video, där Ellinor Rosander sminkar sig till zombie, 3 000 visningar på bara något dygn. Det gick någon vecka och plötsligt var siffran 20 000. Så rullade det på, och de matade ut fler videor.
– Jag har alltid tyckt om att rita och måla, klippa och klistra. Bild var det enda ämne jag gillade i skolan. Det kändes mer som ett hantverk att göra specialeffekter än vanligt beauty-smink, säger Ellinor Rosander.
Ellimacs, Macs Moser och Ellinor Rosander, gör tutorials på Youtube.Bild: Anna Wahlgren
Idag fungerar Macs Mosers studio, inhyst i en källare i ett plåtbeklätt hus i Västra hamnen, också som skräckkabinett. Överallt ligger morbida masker, huvudbonader och sylvassa huggtänder. Väggarna är täckta av skräckfilmsaffischer. Där hänger också en plakett från Youtube som förkunnar att Ellimacs, som de kallar sig, har nått 100 000 prenumeranter. Den är numera rätt daterad.
Man blir yr av att prata siffror med dem. Idag har de över 600 000 prenumeranter på You-tube, därtill snart 200 000 följare på Instagram. Sin mest galna tillväxtperiod hade de förra året. I augusti 2015 passerade de 100 000. De hann knappt korka upp bubblet förrän det var dubblerat. Och runt halloween var de uppe i 300 000.
Hur gick det till?
– Ja, hur fan ... vi förstår inte heller riktigt, säger Macs Moser.
Sedan starten för drygt tre år sedan har de blivit Sveriges största renodlade sminkkanal på Youtube, och publicerat närmare 200 videor. Den allra första, med zombiesminkningen, var mer av en inspirationsvideo. Nu för tiden gör de så kallade tutorials – pedagogiska instruktionsvideor som låter tittaren följa processen steg för steg. Ofta utgår de från en känd filmkaraktär, som Freddy Krueger, Voldemort, eller Jokern i Batman.
Deras konstruktioner är enkla men snillrika. De gillar att jämföra sig med MacGyver. En spindelmask gjord av svartmålade tops, ett svampangripet huvud av expanderande isoleringsskum från närmaste byggvaruhus.
Ellimacs utgår ofta från kända filmkaraktärer.Bild: Anna Wahlgren
– Det blir mycket toalettpapper, servetter, maskeringstejp, folie, gelatin. Saker man hittar hemma. Saker man hittar på Ica, säger Ellinor Rosander.
Hur många som gick på halloweenfest förra året med en plastkniv genom huvudet är svårt att säga. Men klippet ”Friday the 13th – Jasons girlfriend” har idag sju miljoner visningar.
Vilka är då alla dessa tittare? Tack vare Youtubes statistikverktyg vet de en hel del om dem.
Den största delen av deras prenumeranter bor i USA, följt av Mexiko och Tyskland. En bråkdel finns i Sverige. Och det är kanske tur.
– Om alla våra prenumeranter var svenskar skulle vi nog inte kunna gå ut på gatan, säger Ellinor Rosander.
2014 publicerade det amerikanska nöjesbranschmagasinet Variety en undersökning där en forskare hade bett ungdomar mellan tretton och arton år att ranka tio youtubare och tio traditionella kändisar efter inflytande. I topp hamnade fem youtubare (däribland svenske Felix Kjellberg, mer känd under sitt artistnamn Pewdiepie), framför storstjärnor som Katy Perry och Jennifer Lawrence.
Om motsvarande undersökning gjordes i Sverige skulle resultatet förmodligen bli snarlikt. Senaste upplagan av rapporten ”Svenskarna och internet” visar att fler personer i ålderskategorin 16–25 ser på Youtube än på traditionell tv. Youtube är också betydligt större än såväl Netflix som tv-kanalernas play-tjänster.
Den brittiske medie- och teknikanalytikern Mark Mulligan menar att Youtube har ersatt musik som ett sätt för den unga generationen att skilja ut sig från sina föräldrar. Idag har tonåringar svårt att hitta musik som bara är deras egen, som föräldrarna inte ”sjunger med till”, och har därför dragits till Youtubestjärnor, precis som ungdomsgenerationer före dem dyrkade Elvis, Beatles och Sex Pistols. ”Det är hela poängen med ung kultur – äldre generationer ska inte förstå den”, skrev Mulligan på sin blogg förra året.
Elin Andersson bor i en villa utanför Helsingborg. På garderoben i hennes rum hänger en massa olika bilder.
– Det är lite allt möjligt, mitt liv egentligen, säger hon.
Elin Andersson startade kanalen Elinens när hon var 13 år. Det var för två år sedan.Bild: Anna Wahlgren
Ett foto från Youtubegalan Guldtuben 2015. Ett porträtt av henne själv som hon har fått från en tittare.
– Jag har slutat ge ut min adress nu. Men jag har funderat på att skaffa en postbox.
Hon startade sin kanal Elinens för två år sedan. Då var hon tretton år. Hon är en så kallad vloggare, videobloggare. Varje onsdag lägger hon upp ett nytt inlägg där hon pratar om sitt liv in i kameran.
– Jag gör videor om min vardag. Jag pratar om saker jag stör mig på. Jag har en serie som heter skånska ord, där jag lär mina följare skånska. Ibland gör jag smink- och moderelaterade videor, säger hon.
Elin Andersson har lärt sig att filma och redigera på egen hand, genom att googla och kolla instruktionsvideor på Youtube. Hon lägger ner rätt mycket tid på sin kanal – ibland för mycket, enligt föräldrarna.
– Det händer att de inte vill att jag ska vlogga, att det bara ska vara en lugn stund med familjen. De kan bli lite trötta på det.
Hon har precis börjat gymnasiet och ser på Youtube som en hobby. Men det är en hobby som genererar intäkter. Ibland gör hon exempelvis videor som är sponsrade av ett visst varumärke, enligt ett avtal framförhandlat av hennes nätverk, Splay.
Många känner nog igen hans nuna från TV4:s reseprogram ”När och fjärran”, där han var programledare några år under första halvan av 2000-talet. Men inte Youtubeprofilerna som ingår i hans stall. De är alldeles för unga för att minnas.
De sista åren innan Vigor Sörman bestämde sig för att lämna den traditionella tv-industrin jobbade han med att ta fram nya format på produktionsbolaget Meter.
Vigor Sörman (th) och Tobias ”Tejbz” Öjerfalk (mitten) driver Youtube-nätverket och kanalen Splay.Bild: JESSICA GOW / TT
Han kände sig frustrerad. De yngre tittarna försvann. Men vart tog de vägen? Han började göra research – och hittade dem på Youtube.
Han kallade de tio största Youtubeprofilerna – däribland humorkollektivet I Just Want To Be Cool och Clara Henry – till ett möte för att stämma av läget.
– Jag insåg att det fanns enormt begåvade innehållsproducenter som hade en massa tittare. Men de fick inget erkännande och de kunde inte tjäna så mycket pengar. Här fanns det någonting. Jag kände att jag kunde hjälpa de här unga kreatörerna att bygga en långsiktig karriär, säger Vigor Sörman.
I februari 2013 startade han Splay. Många av hans gamla kollegor tyckte att det var dumdristigt. Youtube – det var väl bara klipp på katter?
De hade en föråldrad bild av videosajten. Youtube drog igång 2005 och alldeles i början bestod utbudet av skakiga amatörfilmer på gulliga djur och bebisar som bråkar. Den allra första Youtubevideon visar en ung kille framför elefanterna på ett zoo. På arton sekunder hinner han förklara att det coola med elefanter är att de har så långa snablar: ”Och det är ungefär allt som finns att säga”, mumlar han och så är klippet över.
Ett år efter starten köpte Google sajten för 1,5 miljarder dollar. I början trodde de flesta att Google såg Youtube som en förlängning av sin sökmotorverksamhet. Men redan innan försäljningen hade grundartrion Steve Chen, Jawed Karim och Chad Hurley – alla med ett förflutet på Paypal – en genomtänkt affärsplan: först skulle man ackumulera mängder av amatörfilm, sedan skulle man röra sig mot välproducerad underhållning som man kunde kapitalisera på.
Reklam infördes kort efter Googles förvärv, och 2007 lanserade Youtube sitt partnerprogram, som lät upphovsmakarna ta del av annonsintäkterna.
Sedan dess har fokus skiftat från enskilda videor med många visningar till kanaler, som i sin tur ofta är knutna till ett nätverk av kanaler, så kallade Multi Channel Networks, externa innehållsleverantörer som ofta har ett avtal med Youtube.
Att bli antagen av Splay är lite som det var att få skivkontrakt på 1970- och 1980-talen.
Youtube bar på ett löfte om experimenterande och upptäckande, men har allt mer kommit att likna traditionell tv, med prenumerationer, kanalnätverk och reklamsnuttar i samband med videorna. Det säger Patrick Vonderau, medieforskare vid Stockholms universitet, som har forskat om Youtube sedan 2008.
– Youtube fokuserar inte längre på ”you”. Det handlar inte om communityn, som under de tidiga åren. Youtube har mer och mer blivit en teknisk infrastruktur för tv-bolag. De erbjuder en service bestående av teknik, analys och statistik – sådant som är dyrt att investera i.
Splay, som Vigor Sörman drog igång för tre och ett halvt år sedan, har idag 70 anställda i fem länder och i Sverige har man 350 kreatörer knutna till sig. Dessa får tillgång till studio och inspelningsutrustning, hjälp med marknadsföring, sponsorsamarbeten och inhämtning av annonsintäkter från Youtube. Splay säljer också dyrare premiumannonser som ger högre intäkter än de automatiserade annonserna.
– Att bli antagen av Splay är lite som det var att få skivkontrakt på 1970- och 1980-talen. Vi får en massa mejl varje dag där folk skriver att deras högsta dröm är att bli antagna av Splay, säger Vigor Sörman.
Men samtidigt som den unga Youtubegenerationen vill fjärma sig från sina föräldrar, söker den också deras bekräftelse. När Vigor Sörman drog igång Splay ville de unga talangerna inte bara ha hjälp med att växa på Youtube, de ville också skriva böcker, synas på tv och intervjuas i tidningar.
Clara Henry har skrivit en bok om mens, varit sidekick i Melodifestivalen, ska vara programledare i nästa års Melodifestival och haft ett eget radioprogram i P3. I höst kommer Therese Lindgren, en av Sveriges största kvinnliga vloggare, med självbiografiskt stoff mellan hårda pärmar.
Clara Henry presenteras som en av de tre programledarna för 2017-års Melodifestival, under en pressträff på SVT i Stockholm.Bild: Stina Stjernkvist/TT
Låter det paradoxalt? Det tycker Vigor Sörman också.
– Men jag tror att det handlar om att i det digitala kan man ha enormt många följare, hundratusentals prenumeranter, men det är svårt att ta på. Vem som helst kan lägga upp grejer digitalt, även om vissa kreatörer blir väldigt framgångsrika. Men när det kommer till en tidning eller ett tv-program så har man blivit utvald. Ofta kanske man får höra från föräldrar: ”Vadå Youtube, det är inget riktigt jobb. Du måste skaffa en utbildning.” Då kan det vara skönt att kunna visa: ”Titta här, mamma och pappa, jag är på omslaget.”
Felix Nordh slår sig ner framför kameran. Fäster micken i skjortan.
– Är du redo? frågar Sebasthian Wilnerzon Thörn.
– Typ.
Felix ögnar igenom manuset en sista gång i mobilen. Sedan sätter han igång.
– Hej och välkomna till Felix recenserar! Idag ska vi kolla på den underbart dåliga filmen ”Under solen”.
Han harklar sig. Pausar några sekunder.
– Om jag säger att en film med Helena Bergström har varit Oscarsnominerad skulle ni kanske inte tro mig – men det stämmer tyvärr!
Sedan behöver han flera tagningar på sig för att komma ihåg att slänga in brasklappen ”enligt mig” efter påståendet att Helena Bergström är ”fucking talanglös”.
Barndomskompisarna Sebasthian Wilnerzon Thörn och Felix Nordh har gjort filmer ihop sedan de var 10 år gamla. Idag är de 23 och driver Youtubekanalen Montefjanton, knuten till nätverket United Screens, som startade några månader efter Splay. När de 2011 lade upp en recension av filmen ”Hip hip hora” tog det fart på allvar.
Filmsågningarna – där logiska luckor, tekniska brister och tondöva repliker hånas – lockar numera över 100 000 prenumeranter till kanalen som Sebasthian och Felix sköter på heltid från ett slitet kontorshus i Hässleholm.
Felix recenserar består av Felix Nordh och Sebasthian Wilnerzon Thörn.Bild: Emmalisa Pauly
– Vi har alltid varit intresserade av film. Gjort film, läst om film, kollat på film. Det är kul och intressant att leta efter fel som kanske inte alla ser, säger Felix Nordh.
De har recenserat över hundra ”underbart dåliga” filmer – däribland samtliga Liam Norbergs och nästan alla Staffan Hildebrands.
– Jag tror att vi har en kvar. Den som han gjorde om bandet Europe. De jobbar som svetsare, typ. Jättekonstigt. Den borde vi ta snart, säger Felix Nordh.
Skulle ni kunna recensera en bra film?
– Vi brukar välja filmer som känns som lovliga byten. Men det har hänt att vi inte har kunnat recensera filmen. Som när vi såg ”I rymden finns inga känslor”. Den var för bra, det fanns inget vi kunde göra med den, säger Sebasthian Wilnerzon Thörn.
De lägger ut en ny recension varannan vecka. Alltid på söndagar. Det kanske kan ses som ytterligare ett bevis för Patrick Vonderaus påstående att Youtube alltmer kommit att likna den gamla tv-strukturen. Trots friheten från tablån publicerar sig de flesta ambitiösa youtubare på bestämda tider.
På tisdagar, fredagar och söndagar kan Arga skånska mäns drygt 40 000 prenumeranter förvänta sig en ny video. Deras kärnverksamhet är gaming, en etablerad Youtubegenre som går ut på att filma sig själv medan man spelar dataspel.
Men när vi besöker Danny Pedersens lägenhet på Kirseberg en dag i början av juli arbetar han och parhästen Tim Lindqvist med sin sidokanal, Skånska dubbningar. Tidigare har de bland annat gjort ”Top model” och ”Hell’s kitchen” med ett körverk av skånska dialekter.
Arga Skånska Män med bas i Kirseberg, Malmö, är Danny Pedersen och Tim Lindqvist.Bild: Anna Wahlgren
Under fotbolls-EM höll de med hjälp av kompisar koll på när en supporter, tränare eller spelare öppnat munnen.
Nu sitter de framför datorn och pratar in replikerna. ”Bollajävel!” skriker Danny – ord som läggs i munnen på en man i Englands tränarstab.
– Danny har ju alkisrösten nära till hands. Du har din mormorsröst också. Du kan verkligen låta som en rökig Trelleborgstant, säger Tim.
En man iklädd Waleströja står och gråter på läktaren. När han upptäcker att han blir filmad skriker han något mot kameran. Danny och Tim har inte riktigt bestämt sig för vad han ska säga.
– Jag tror nog på det där vi snackade om, att han har hamnat i fel publik, säger Tim.
Ett par dagar senare gör klippet – där några isländska spelare spoilar ”Game of thrones” för Cristiano Ronaldo och där den hulkande mannen i Wales-tröja vädjar om att bli hjälpt till rätt läktarsektion – succé i sociala medier.
Samma morgon som vi ses har Tim och Danny varit uppe redan 04.30. Tillsammans med Svenskt Näringsliv Skåne gör de en Youtube-serie där de testar olika yrken, som bagare, kock och plåtslagare. I morse var de på en bondgård och mjölkade kor.
– Man får en helt annan respekt för mjölk, säger Danny Pedersen.
Annars är de rätt restriktiva med sponsorsamarbeten.
– Hade vi plötsligt börjat packa upp hårgelé så skulle det inte vara relevant för våra följare, säger Danny Pedersen.
Båda har heltidsjobb som de trivs med – Tim är sociala medieranalytiker och Danny webbutvecklare.
Men skulle de inte vilja livnära sig helt på sitt videoskapande?
– Det vore sjukt kul att köra på. Men då får ju båda gå in med inställningen att nu kör vi. Och då får man släppa allt annat och bara kriga, säger Danny Pedersen.
Förutom gaming och dubbningar gör Danny Pedersen och Tim Lindqvist en serie videor där de filmar sig själva när de gör saker med en Tens-maskin kopplad till kroppen, som äta med pinnar och bygga lego.Bild: Anna Wahlgren
Och det finns så klart risker med det.
Felix Nordh och Sebasthian Wilnerzon Thörn i Hässleholm livnär sig helt på Youtube. Men allt är relativt.
– Det är knappt att det går. Jag bor fortfarande hemma. Felix bor med sin flickvän. Vi tjänar lite mer hela tiden. Men det är inga stora summor det handlar om, säger Sebasthian.
Felix Nordh säger att det finns en bild av att youtubare tjänar mycket pengar. Man har hört om Jockiboi och Pewdiepie och tror att alla har det lika fett.
– Men så är det inte. De flesta tjänar ganska lite.
I studion i Västra hamnen visar Macs Moser ännu ett Ellimacs-klipp i sin telefon.
– Nu ska vi bara tjäna lite pengar, säger han när annonsen – för vårtplåster – drar igång.
Det är en sådan annons som inte går att klicka bort.
– Det är där pengarna finns.
Nja. När vi ses har Macs Moser fortfarande kvar sitt brödjobb som ad på Solresor. Ja, på dagarna redigerar han bilder på lockande solnedgångar och vita stränder.
Några veckor senare ringer han och berättar att han har sagt upp sig (”Någon gång måste man våga satsa”) för att helt kunna gå in i skräckens värld.
Ellinor Rosander och Macs Moser driver tillsammans Ellimacs Youtube-kanal där de har över 600 000 följare.Bild: Peter Frennesson
Ellimacs har vuxit sig så stora att enbart annonsintäkterna förmodligen räcker till två anständiga heltidslöner. Men för de allra flesta är det inte alls där pengarna finns. Inte de stora i alla fall.
Precis som traditionell tv, men till skillnad från exempelvis Netflix, är Youtube annons-finansierat.
Och om det finns något som den unga on demand-generationen avskyr så är det just reklam, i alla fall traditionell sådan. Därför har många av dem – hälften, enligt vissa uppskattningar – installerat reklamblockerare i sina datorer, surfplattor och telefoner.
Men det finns ju reklam som inte går att mota bort, nämligen den som är inbakad i själva innehållet. Det kallas kanske fortfarande för ”smygreklam” i folkmun, men på fackspråk heter det influencer marketing.
Det är den snabbast växande intäktskällan hos Splay, som har en hel säljavdelning som ser till att matcha rätt varumärke med rätt kreatör.
– När vi drog igång för tre år sedan var det väldigt få företag som vågade satsa på det här. Det var främst globala varumärken med en stark position i USA, där man hade kommit längre. Sedan har det förändrats totalt. Framförallt under det senaste året, säger Splays grundare Vigor Sörman.
Vissa av våra talanger tjänar mer pengar på Snapchat eller Instagram än på Youtube
Men även aktörer i sociala medier måste följa marknadslagen, som fastslår att all reklam, inklusive sponsorsamarbeten, ska märkas ut. Förra året fälldes den unga vloggaren Misslisibell av Reklamombudsmannen på grund av otydlig annonsmärkning.
Kort därpå publicerade Konsumentverket ett dokument med riktlinjer för marknadsföring i sociala medier. Där framgår att reklam ”genast och enkelt” ska kunna identifieras. Däremot finns det inga direktiv om exakt hur en annonsmärkning ska se ut. På Splay har man på eget bevåg infört en annonsmärkt-garanti, som alla deras profiler måste underkasta sig.
I och med att de traditionella annonserna är en krympande del av intäkterna blir också beroendet av Youtube mindre. Det är därför Splay inte längre kallar sig för ett Youtubenätverk, utan för ett ”digitalt mediehus”. Plattformen spelar mindre roll. Huvudsaken är att man kan sammanfläta innehåll och produkt och få maximal exponering.
– Vi gör ingen skillnad på olika plattformar. Vissa av våra talanger tjänar mer pengar på Snapchat eller Instagram än på Youtube, säger Vigor Sörman.
Mustafa Alfredji och Fejzullah Gasi har strategin klar. För att växa ska de göra tio inlägg på Snapchat varje dag. Tre gånger i veckan ska de sända live på Periscope. Och en dag i veckan ska de ta bilder med sin fina kamera till sitt Instagramkonto. Dessutom ska de hinna med att göra filmer till sin Youtubekanal.
Mobilen är ett av deras viktigaste arbetsredskap. Mustafa Alfredji och Fejzullah Gasi är aktiva i en lång rad sociala medier förutom Youtube – Snapchat, Periscope, Facebook och Instagram.Bild: Emmalisa Pauly
De kallar sig Raggningspartiet, ett namn de kom på när de gjorde smygfilmade upptåg bland partitälten på Gustav Adolfs torg under senaste valrörelsen.
Innehållet på kanalen spretar. Förutom pranks gör de matlagningsvideor, vloggar och sketcher.
De tjänar några tusenlappar på annonsintäkter från Youtube varje månad, men målet är att kunna leva på sitt skapande snart. Och då är det sponsring som gäller.
– När du har kommit till ett stadium där du har väldigt många tittare – det är samma sak som att tjäna pengar när du sover. För mig är det frihet, säger Mustafa Alfredji.
Hittills har de gjort två sponsorsamarbeten, bland annat med en frisersalong. Det finns en anledning till att det inte blivit fler.
– Vi har försökt bygga upp en följarbas på ett bra sätt, så att de ska slippa se ”sponsrat” hela tiden, säger Fejzullah Gasi.
Men så snart de har vuxit sig stora tänker de göra fler sponsorsamarbeten. De har inget nätverk som förhandlar åt dem. De har nyligen tagit studenten från Thorén Business School och tycker att det är kul att göra det själva och slippa mellanhänder som ska ha sin del av kakan.
– Det är bara att ta upp telefonen och be att få snacka med marknadschefen: ”Jag har världens fetaste kanal, du måste göra ett samarbete med mig.” Då får du hundra procent av dealen, säger Mustafa Alfredji.
De har planer på att sälja in en serie mukbang-videor – en populär Youtubegenre där man äter mat medan man pratar in i kameran – till olika restauranger i Malmö.
– Annonsörerna får en typ av äkthet och innehåll som de inte får i den gamla tv-reklamen. Min mamma och pappa kollar på Elgigantens reklam, det är där de köper sina produkter. Så är det inte med dagens ungdomar. De tänker: ”Vad köpte Therese Lindgren? Jag vill ha samma sak!” säger Mustafa Alfredji.
Ellinor Rosander och Macs Moser är restriktiva med sponsorsamarbeten. De har ett på gång där de ska sminka en karaktär ur ett tv-spel, och har gjort reklam för ett nätforum där man diskuterar specialeffekter. Men att leende stå och säga att en produkt är bäst och nästa dag säga samma sak om en annan skulle Ellinor Rosander aldrig göra.
– Jag vill inte att en tolvåring, som kanske sitter där hemma på sitt rum i USA ska känna: ”Åh, jag vill göra den sminkningen men jag har inte råd.”
I studion i Västra hamnen pågår förberedelserna för fullt inför halloween. Kanalen växte explosionsartat förra året, och nu hoppas Ellinor Rosander och Macs Moser på att ta sig upp ytterligare en nivå.
– Mitt mål, för att vara realistisk, är att vi vid årets slut åtminstone ska vara uppe och tafsa på en miljon, säger Ellinor Rosander.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen