Min mening

Läsartext: Hur många ska behöva dö i trafiken innan lagstiftarna får upp ögonen

Insändarskribenten anser att lagen kring mobilanvändande i bilen är ytlig och tandlös, och frågar sig om det ska behöva inträffa dramatiska händelser och förluster av ännu fler människoliv för att lagen ska skärpas?Bild: Erik Nylander/TT
Denna fråga har varit på tapeten länge, men den tåls helt klart att lyftas igen. Enligt lagen (som trädde i kraft 1 december 2013) får du som förare inte använda kommunikationsutrustning på ett sätt som gör dig ouppmärksam och farlig i trafiken. Går du in på trafikverkets hemsida, kan du hitta denna information.
Denna lag kan tyckas vara en aning oklar. Vem kan avgöra om föraren var ouppmärksam eller inte, bara för att föraren satt med telefonen i handen och hur mycket ska man behöva vingla på vägen för att det ska räknas som ouppmärksam? Det är vanligt att tro att man har fullständig kontroll över sitt fordon, men när olyckan är framme talar vi om en hundradels sekund. När vi är ute i trafiken och kör bil, ska vi planera vår körning och vara uppmärksam om det t ex springer ut ett barn i trafiken eller om det kommer en cyklist eller bilist som gör en oväntad manöver, men ständigt så ser jag bilister som sitter och tittar ner på sina mobiltelefoner och inte alls får bilkörningen att flyta på bra.
Hans Yngve Berg, som jobbar på Transportstyrelsen med lagen om mobilanvändningen i trafiken, uppger att det är upp till polisen att bedöma hur mycket personen ifråga har varit ouppmärksam i trafiken. Och om det sker en olycka i samband med mobilanvändningen, så får man utgå ifrån fall till fall och det låter också en aning vagt. Är det inte bättre att vara klar och tydlig med att sms:a, prata utan handsfree eller rattsurfa i trafiken är olagligt, punkt slut.
I vårt grannland Norge får man bara prata i telefon bakom ratten, om man har ett handsfree-set eller motsvarande. Lagen har också skärpts, sedan den 2 maj 2013 får man inte heller skicka sms eller surfa på nätet under bilkörning.
I Danmark är det förbjudet att prata i telefon som man håller i handen, samtidigt som man kör bil, lagen infördes redan 1998. Nu till sist har även Albanien infört ett förbud mot mobilprat utan handsfree, så nu har alla länder i hela Europa infört mobilpratförbud i bilen utan handsfree, utom förstås vårt eget land Sverige, där det är helt fritt fram att sms:a och prata i handhållen mobiltelefon hur mycket man vill.
Det går inte en dag som jag ser andra bilister ute i trafiken sitta med sina mobiltelefoner som glömmer att blinka, vinglar till på vägen eller inte håller den hastigheten som de borde för att de har tappat koncentrationen på själva bilkörningen.
Ska det alltid behöva hända dramatiska händelser genom extrema förhållanden, exempelvis en massiv seriekrock efter mobilanvändning, innan det ska ske en förändring eller ska vi hinna ändra lagen innan vi mister flera liv i trafiken, för en så ytlig och tandlös lag som denna.
Snart kanske det är din anhörig som mister ett liv, vem vet?
Joacim Bendroth
Joacim Bendroth, 33 år, läser högskoleförberedande programmet på Malmö Folkhögskola.
Gå till toppen