Kultur

Filip Yifter-Svensson: Mord eller fall?

Författaren Michael Peterson i dokumentärserien "The staircase".Bild: CHUCK LIDDY/TT/NTB Scanpix
För andra året i rad har jag ägnat julledigheten åt ett mordfall. Förra julen var det "Making a murderer" på Netflix.
Denna jul har jag varit uppslukad av "The staircase" från 2005, av den franske filmaren Jean-Xavier de Lestrade, som nu finns på SVT Play. Den har beskrivits som föregångare till den senaste vågen av true crime, med poddar som "Serial" och tv-serier som "The jinx".
Det hisnande med "The staircase" är att man får vara med från första början. Bara veckor efter att författaren Michael Peterson har gripits, misstänkt för att ha mördat sin fru i deras hem i North Carolina, knäpps kameran på. Och den följer med överallt. Peterson, som är fri mot borgen inför rättegången, går runt i sitt hem. Man studerar honom ur olika vinklar och söker svaret i hans ansikte: Gjorde han det, eller är han helt oskyldig?
Precis som i "Making a murderer" finns här också en dramaturgiskt tacksam konflikt mellan det civiliserade försvaret och den inskränkta åklagarsidan. Gott mot ont.
I en intressant text i The New Yorker kritiserar Kathryn Schulz skaparna av "Making a murderer" för att vara så upptagna med att framställa Steven Averys fall som helt unikt – en anomali snarare än en följd av ett ruttet system.
Samma sak kan sägas om "The staircase". Inte heller här blir man särskilt mycket klokare på mekanismerna som gör att människor döms på lösa grunder. Men det är otroligt rafflande tv.
Gå till toppen