Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Höganäs

Möllebanan på film i samband med 40-årsjubiléet

För 40 år sedan gick sista tåget till Mölle. Lagom till jubiléet kommer en film om Möllebanans historia.

HÖGANÄS. I mer än ett år har Nyhamnsbon Gunnar Gunnarsson och filmaren Berndt Månsson arbetat med videofilmen "Sista tåget till Mölle 1910-1963".

Det blev 26 minuter om tåglinjen som gick mellan Kattarp och Mölle. Tittarna får bland annat hänga med på sista färden med tåget till Mölle den 27 september 1963, filmad av Gunnar Gunnarsson. Hans gamla åttamillimetersfilm, som länge låg bortglömd i en byrålåda, utgör stommen i den nya videofilmen.

— Det började med att jag visade min gamla oredigerade filmsnutt hos Nyhamns byförening och sedan för Skånes video- och smalfilmsklubb. Då föreslog filmklubbens ordförande Berndt Månsson att vi skulle göra något mer av det, berättar Gunnar Gunnarsson.

De har själv klippt och redigerat filmen som stöttats ekonomiskt av Krapperupsstiftelsen, Kullens hembygdsförening och Sparbanksstiftelsen.

— Vad gäller historiken har vi haft stor hjälp av stadsantikvarien Henrik Ranbys avhandling om Möllebanan.
Möllebanans historia skildras med hjälp av stillbilder från Höganäs museum, men också med en filmsekvens från det skandalomsusade gemensamhetsbadet i Ransvik under dess storhetstid kring 1914.

— Vi fick köpa rättigheterna till filmen som tillhör Sveriges Radio, berättar Gunnar Gunnarsson.

De har även träffat och intervjuat tre personer som arbetade vid järnvägen. Olle Persson var sista stinsen i Mölle och upplevde både bra och dåliga tider fram till nedläggningen. Nils Lindqvist var SJ-anställd i "järnvägsmetropolen" Mjöhult medan Robert Andersson var anställd på stationen i Ingelsträde. Bara i Ingelsträde finns räls och luftledningar kvar, tack vare bybornas försorg. Övrig räls har dragits upp och banvallen har blivit cykelväg.
Även om det mesta av videofilmen handlar om Möllebanan fram till 1963 har Gunnar Gunnarsson blickat något längre fram - ja faktiskt ända in i framtiden.

— Jag är övertygad om att om rälsen hade funnits kvar så hade vi haft spårbunden trafik i dag igen, säger Gunnar Gunnarsson.

Även om tågen till Mölle slutade gå så fortsatte persontrafiken mellan Kattarp och Höganäs in på 70-talet, och ända fram till 1992 gick godståg till och från Höganäsbolaget.

I slutet av september är det premiär för den nya videofilmen, som bland annat kommer att säljas på turistbyrån.
Gå till toppen