Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Familj

Tomas Fjellner 50 år

Tomas Fjellner hann knappt börja sin tjänst som chef för F10 i Ängelholm då flottiljen hotades av nedläggning. Under två års tid kämpade han för flottiljens överlevnad. I dag är han åter i Ängelholm, på väg till London.

TILLBAKA I SKÅNE. Tidigare chefen för F10, överste Tomas Fjellner, är hemma igen i Ängelholm mellan två arbeten. Nästa år ska han studera säkerhetspolitik i London.Men några planer på att lämna Skåne har han inte.Bild: BARBRO HALLIN
För två år sedan lämnade överste Tomas Fjellner tjänsten som flottiljchef på F10 i Ängelholm. Sedan dess har han arbetat i Stockholm men är nu tillbaka till hemmet i Skälderviken mellan två arbeten. På fredagen den 12 december fyller han 50 år.

Tomas Fjellner är före detta jaktpilot och har under hela sin yrkeskarriär stigit i de militära graderna. Nyligen lämnade han tjänsten som stabschef på Krigsförbandsledningen vid Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm. Redan om ett par veckor flyttar han, hustrun och yngste sonen till London där Tomas Fjellner under hela nästa år ska studera säkerhetspolitik vid ansedda Royal College of Defense Studies i London.

— Det är en fantastisk möjlighet att få fortsätta sin utbildning och utveckla sin kompetens, säger Tomas Fjellner.

Han är utsedd av ÖB att gå kursen där han kommer att läsa tillsammans med 80 deltagare från 40 olika länder.

— Ett syfte med utbildningen är att knyta kontakter med företrädare från andra länder, kontakter som kan vara värdefulla i framtiden.

Att Tomas Fjellner hamnade inom det militära är något av en slump. När han var 20 år sökte en kompis utbildningen som pilot på F5 i Ljungbyhed.

— Jag tyckte att det lät intressant och sökte också. Jag kom in men inte min kompis.

Det kanske också är en tillfällighet att Tomas Fjellner är född nästan exakt 50 år efter den första flygningen som genomfördes av bröderna Wright i USA 17 december 1903.

20-åringen från Stockholm flyttade till Skåne och började sin flygutbildning. Ett minne från den tiden är första ensamflygningen som han genomförde runt Söderåsen.

— Att klara sig själv i planet var en speciell känsla samtidigt som man undrade hur man skulle hitta hem.

Efter sin flygförarexamen på F5 fortsatte han sin militära karriär och blev i tur och ordning rotechef, gruppchef, ställföreträdande divisionschef och slutligen divisionschef. Han var då under 1970- och 1980-talen bland annat placerad på flottiljerna F1 i Västerås, F18 i Tullinge och F16 i Uppsala och flög in sig på stridsflygplanen Draken och Jaktviggen.

— Att bli divisionschef över 16 piloter var höjdpunkten i min karriär som pilot. Som ung såg man upp till divisionschefen med stor respekt och vågade knappt drömma om att det var möjligt att uppnå.

När han slutade som jaktpilot 38 år gammal väntade en fortsatt karriär inom militären som stabsofficer. I mitten av 1990-talet fick han uppdraget att hålla i upphandlingen av den tredje serien av Jas 39 Gripen. Han var med och bestämde att försvarets nya flygplan skulle uppfylla internationella krav för att planet i framtiden skulle kunna lanseras på den internationella marknaden. Utvecklingen av Jas har under åren mött ett par motgångar i form av spektakulära olyckor.

— De haverier som Jas-projektet drabbats av är något man får räkna med när man utvecklar ett nytt plan. Annars har medias bevakning av Jas var mycket nyanserad, säger han.

I dag har planet sålts till Sydafrika och med Ungern har det ingåtts ett avtal om att hyra ut plan. Dessutom är Tjeckien nära ett beslut där Jas ligger mycket bra till, enligt Tomas Fjellner.

1999 fick Tomas Fjellner erbjudande om att bli flottiljchef för F10 i Ängelholm. Han fick ett förordnande på sex år.

— Jag hade mest bott runt Mälardalen och det var skönt att komma tillbaka till den skånska myllan. Det är bättre klimat i Skåne och maten är godare här. Dessutom har alla piloter som utbildats i Ljungbyhed ett speciellt förhållande till Skåne eftersom det var här man föddes som pilot.

Tomas Fjellner hann knappt tillträda sin tjänst innan diskussionerna om nedläggning av F10 satte fart och det gick inte mer än drygt tre månader innan beslutet kom. Två år senare slutade han som flottiljchef. Ytterligare ett år senare lades F10 ner.

— Jag kämpade för flottiljens överlevnad. Det var viktigt för mig att göra det bästa av situationen även om det var en svår period att vara chef över en nedläggningshotad flottilj med 700 anställda.

I dag när han ser tillbaka på sitt yrkesliv är det ändå tiden som flottiljchef som han utan tvekan uppskattar mest.

— Det är speciellt att vara flottiljchef eftersom man är omgiven av mycket människor som präglar ens liv. Trots det är man helt ensam när man står framför dem och håller en föredragning inför hela flottiljen.

Efter att han slutat som flottiljchef fick han erbjudande att skriva en minnesbok över F10, en bok som han skrev på fritiden under ett och ett halvt års tid. Boken "Flygvapen över Skåne" kom ut tidigare i år och sammanställdes tillsammans med tidigare kollegan Ulf Ohlsson som ansvarade för bilderna.

Tomas Fjellner fortsatta resa går nu alltså till London för att utbildas i säkerhetspolitik. Vad som händer efter utbildningen vet han inte i dag. En sak vet han och det är att han och famljen kommer att återvända till Skåne och villan i Skälderviken. Men först har han en födelsedag som ska firas i dag i hemmet

GRATTIS Tomas Fjellner

Fyller: 50 år den 12 december.

Bor: Villa i Skälderviken.

Yrke: Överste.

Familj: Hustrun Anna och barnen Christofer 27 år, Caroline 23 år samt Axel 10 år.

Intressen: Historia, segling, lösa korsord.

Favoritförfattare: Peter Englund.

Motto: Friskt vågat hälften vunnet.

Firar födelsedagen: Med öppet hus 12-19.
Gå till toppen