Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Bates i ny skepnad

Reklambyrån Bates i Helsingborg organiserar om och byter namn. Amerikanska ägaren WPP har köpt byrån Stenström & Co i Stockholm och beslutat att både den och Bates ska ingå i den del av koncernen som heter Red Cell.

Förändringen innebär färre anställda. Tidigare har de båda byråerna haft 47 anställda. I den nya organisationen får omkring 40 plats. En del har gått vidare till annan verksamhet, några har fått anställning i andra delar inom WPP.
Sten Andersen har varit vd i Bates och får samma funktion i Red Cell i Sverige. Han konstaterar att målet med affären är att satsa offensivt i Norden. Bates har sedan tidigare verksamheter i de nordiska länderna.

— Då måste man finnas i den största staden i det största landet också.

Bates har tidigare varit på väg att köpa Stenström Co.

— Vi försökte i nästan två år, men våra tidigare ägare Cordiant hade finansiella bekymmer och därför kunde inte affären genomföras, säger Sten Andersen.
WPP tog över Cordiants byrånätverk under förra året och nu blir affären av.

Reklambranschen har ett par svåra år bakom sig, med flera konkurser och en rad nerdragningar.

— Vi i Skåne har trots allt klarat oss bättre än i Stockholm, även om vi har det haft tufft också.

Sten Andersen tror nu att en vändning kan vara på väg för branschen. En enkät bland Reklamförbundets medlemmar ger samma signal.

— För första gången på länge ser vi siffror på att annonseringen börjar öka igen. Vi märker för vår del att fler kunder börjar höra av sig till oss, säger Sten Andersen.
Lennart Kolmodin
Gå till toppen