Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Öppen för nya intryck

Tomas Ledin brukar resa med stöttåligt bagage. Plocka upp endimensionella ramade bilder ur amerikakoffertar med stadiga handtag. Här är det mer mjuk rygga som gäller, och packningen är anpassad för inomhusbruk.
Han är mer opluggat akustisk än inpluggad elektrisk. Han gör nu en konsertturné och kan presentera både finessig musik och texter som är mer än kioskkö- eller sista dansen-fraser. Som om han lyssnat mer på Bo Kaspers Orkester än sina vanliga favoriter på andra sidan det stora vattnet. Relaxad vågar han sänka röstläget. Då hörs han faktiskt bättre.
Inte så att Tomas Ledin blivit en lyhörd lyriker, men med Dan Hylander som medskrivande producent har han i alla fall åstadkommit fullvuxen pop. Mer som en vänskaplig klapp på axeln än en okänsligt kraftig dunk i ryggen. Han vågar slappna av i myssoffan, inte bara stå så där poserande macho-bredbent.
Öppningen får mig att studsa till: en titel som "Bara Miles blåa toner hänger kvar" befinner sig en bra bit från "Sensuella Isabella", om man säger så. Musikerna har spelat in sig i materialet, och på så sätt getts friare tyglar än vanlig studiomaffia. Kollisionen som uppstår när den smidigt tassande musiken möter de mindre lyckade raderna, typ "Vi började dagen med att älska", drar dock ner helhetsintrycket.
Han är igenkännlig hela tiden, men placerad i ett musikaliskt sammanhang som ligger flera hörbart snäpp högre än vanligt. Och när lyriken ovigt klampar omkring i sovrummet bäddar Esbjörn Svenssons Trio mjukt.

Men det blir aldrig mer softjazzigt eller knyrpigt, än att ölhitsens vänner också känner sig välkomna bland hans nya polare.
Göran Holmquist

goran.holmquist@hd.se

Tel 042-489 91 25

Tomas Ledin: Med vidöppna fönster, betyg: 3

Pop

(Andersson records/Universal)
Gå till toppen