Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Grönsakerna som håller oss friska

Tomater, morötter, lök, vitlök, alla typer av kål. Äpplen, jordgubbar hallon och svarta vinbär. Inte bara gott utan också väldigt, väldigt nyttigt. De senaste åren har kostexperter och forskare pratat mycket om antioxidanter. Ämnen som oskadliggör fria radikaler i kroppen. Och fria radikaler bör oskadliggöras, de kan nämligen ge upphov till cancer. Viktiga antioxidanter är C-vitamin, E-vitamin, flavonoider och karotenider. Här är några bra källor:

Innehåller rikligt med betakaroten som visat sig skydda mot lungcancer. Kroppen tar upp det lättare om morötterna är finfördelade och har hettats upp. Det är fem gånger nyttigare att till exempel äta kokt, puréad morot än att tugga på hela, råa. Men det behövs lite fett för att vi ska kunna tillgodogöra oss alla nyttigheterna.
Tomat. Rik på lykopen som är en mycket kraftfull antioxidant. Precis som morötter är tomaterna betydligt nyttigare om de varit upphettade än om de äts råa. Lite fett här också. Tomater och olivolja är ju en inte helt okänd kombination. Studier har visat att lykopen skyddar män från prostatacancer, men att det också är verksamt mot lungcancer och magsäckscancer samt skyddar huden mot skadligt UV-ljus.
Kål. När man attackerar kål med en kniv eller tänderna frigörs glukosinolater. Egentligen ska de skydda växterna mot angrepp från insekter och svampar, men kålen har lite svårt på att skilja ett knivhack från bettet av en kålfjärilslarv. Glukosinolater har visat sig vara ett viktigt skydd mot tumörer. De flesta kålsorter är också bra på att ge oss folat, kalium (viktigt för skelettet, håller nere blodtrycket) samt vitaminerna C och K.
Lök och vitlök. Kineserna odlade lök redan för 3 000 år sedan. Vitlök har vi använt i minst 5 000 år. Oberoende av varandra insåg egyptier, greker, romare, kineser och indier hur värdefull den var. Till exempel fick deltagarna i antikens olympiska spel vitlök som kosttillskott. Förutom att både lök och vitlök är oumbärliga i matlagning är de, speciellt vitlöken, oförskämt nyttiga. Studier avslöjar att vitlök skyddar mot en mängd cancersjukdomar, minskar risken för blodpropp och hjärt-kärlsjukdomar samt sänker blodtrycket. Många anser att den håller förkylningar på avstånd och i provrörsförsök har den visat sig ha antibiotiska egenskaper.
Havtorn. Buskar med orange bär som gillar att växa nära havet. Bären är fullproppade med vitaminer, speciellt C och innehåller dessutom fem olika karotenider.
Jordgubbar, hallon och smultron. Utmärkta antioxidantkällor som innehåller rikligt med C-vitamin. Dessutom ellagsyra som är kraftigt cancerförebyggande.
Körsbär. Inte bara goda. Nu är de också så nyttiga att saften koncentreras i dragéer som säljs som hälsokost. I amerikanska delstaten Michigan upptäckte forskare att en lokal körsbärssort innehöll smärtstillande ämnen. 20 körsbär gav samma effekt som en Magnecyl.
Blåbär, svarta vinbär och björnbär. Något av det mest hälsosamma man kan äta. Innehåller en mängd vitaminer men även kraftiga antioxidanter. Har också visat sig kunna skydda ögat mot åldrande.
Gå till toppen