Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Glädje viktigare än pengar för Klüft

Carolina Klüfts OS-guld är värt tiotals miljoner kronor i framtida sponsorintäkter. Om hon tänker med plånboken. - För henne är glädjen viktigare än pengarna. Så har det alltid varit, säger pappan Johnny Klüft.

Med sjukampsguldet höjde den svenska superstjärnan sitt marknadsvärde från stort till enormt. Den internationella genomslagskraften är aldrig större än på den olympiska scenen.

Det var tydligt med tanke på trängseln i den lokala butiken hos den världsomspännande skosäljaren, dagen efter uppvisningen på Olympiastadion.
Tv-teamen kom från Hongkong, Frankrike, Grekland, England och lite överallt ifrån och de trängdes med sina stativ bakom en pluton av reportrar.

På podiet satt "Carro" med sömniga ögon som led av en för lång natt och en för tidig morgon. Men hon log, och hon pratade och hon skrev sitt namn på allt från vanligt papper till tröjryggar.

Carolina Klüft har alla chanser att bli den mest välbetalda svenska friidrottaren hittills.

Dansen kring guldkalven har bara börjat. Frågan är om hon säger ja när det bjuds upp.

På uppdrag av Dagens Industri har reklambyrån Go.Garbergs räknat ut att Carolina Klüfts kommersiella värde hamnar runt 50 miljoner kronor. Och det var innan OS-guldet.
Tunga sponsorer lär stå i kö, beredda att betala saftiga summor för att kunna förknippas med den blonda småländskan som tycks gå hem i alla läger.

- Det kommer att accelerera nu. Efter VM-guldet förra sommaren kom det en 20-25 mejl i veckan. Det blir säkert en hel del jobb framöver, säger Johnny Klüft.

Han är mer än bara pappa Johnny. Han sköter också "Carros" ekonomi i ett eget bolag som sett till att skydda varumärket Carolina Klüft och "Carro".

Medan de flesta idrottsmän knyts upp av agenter och internationella marknadsföringsföretag, vill Carolina Klüft att pengahanteringen ska stanna inom familjen.

- Det är hon som bestämmer, så länge hon vill ha min hjälp så ställer jag upp. Hon vill ha den tryggheten, ha personer omkring sig som hon vet att hon kan lita på, säger Johnny Klüft.
Redan förra året skrevs ett miljondollarkontrakt med sportvarujätten Reebok. Det sträcker sig över OS i Peking 2008. Totalt backas Klüft upp av åtta sponsorer. Några av dem är mindre lokala företag från Småland som har varit med från första början.

- Hon känner en stark lojalitet mot dom, säger Johnny. Men på sikt kanske vi måste minska antalet sponsorer. Det är något "Carro" själv får bestämma, hon vill inte gärna svika någon. Men det ideala vore något färre sponsorer.

Finns det utrymme för fler redan nu?

- Inte just nu, men några kontrakt går ut nästa år. "Carro" vill inte ha fler än hon klarar av. Det får inte gå åt för mycket tid åt sponsoruppdrag, säger Johnny Klüft.
Hur många sponsorer säger ni nej till?

- Det har blivit ganska många. "Carro" ställer inte upp på vad som helst, hon måste tro på deras affärsidé. Det måste vara sponsorer som förstår det här med idrott.

Efter OS-guldet är Carolina Klüft i den positionen att hon lätt kan kräva rejäla påslag vid nya kontraktsförhandlingar. Men Johnny Klüft tror inte på den utvecklingen.

- Vi kanske är lite naiva, men vi resonerar inte så. Vi sätter inga prislappar.

Din dotters framgång börjar inte bli för stor för dig?

- Man hänger inte riktigt med alla gånger. Det har gått så snabbt och det rullar på med sån acceleration. Det är många som ringt och sagt att de vill hjälpa mig och jag har hjälp från personer jag känner och litar på som Kay Wieståhl och Thomas Kaiser.
Henrik Skiöld/TT
Gå till toppen