Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Om Helsingborgs Dagblad

hd.se startade som ett skott i natten

"Vi hade tekniken - men vi visste knappt vad vi skulle ha den till..." Så berättade HD:s dåvarande chefredaktör Eskil Jönsson och tidningens IT-chef Christer Klingborg om tidningens första stapplande steg på nätet när hd.se firade tio år 2005.

Klockan 13.00 den 3 maj 1995 lade Helsingborgs Dagblad som första tidning i landet ut en fullständig textversion av hela dagens tidning på internet. Något år tidigare hade Aftonbladet börjat lägga ut en nätversion av sina kultursidor och Östersunds Posten var pionjär när det gällde att publicera en del av sina nyheter på internet.

— Men HD var först med att lägga ut hela tidningen, vilket ledde till stor uppmärksamhet. Vi omnämndes i en hel massa tidningar den dagen vi började och jag blev intervjuad av Ulf Elfving i radions "Efter tre", minns Eskil Jönsson.
 
Det hela var tekniskt möjligt genom att HD just satsat på ett nytt system för att göra radiotaltidning med syntetisk röst för synskadade, där all text digitaliserades. Därmed kunde tidningen också enkelt och automatiskt publiceras på nätet. Och enkelt var ordet - inga bilder, inga annonser - förutom dödsannonser och fyndmarknad. Bara text...
— Hade vi lagt ut bilder hade det tagit alldeles för lång tid att öppna sidan med dåtidens långsamma uppkopplingar, säger Christer Klingborg.
 
Tre centrala figurer i hd.se:s historia och framtid. Från vänster: Sören Karlsson, Eskil Jönsson och Christer Klingborg
 
Målgruppen för satsningen var främst nordvästskåningar i förskingringen - de tänkta läsarna befann sig enligt Eskil Jönsson utanför papperstidningens spridningsområde.

— Det var en väldigt häftig tanke att vi skulle kunna få en massa läsare som vi inte kunde nå annars, säger Eskil Jönsson
Och läsarreaktionerna lät inte vänta på sig. Redan de första dagarna fick Eskil Jönsson en hel del e-post från olika hörn av världen.

— Interaktivitet på det sättet var ju ganska nytt då. Vi förstod direkt att det fanns ett stort sug hos läsarna efter att höra av sig och kommentera. Sedan dess har interaktiviteten betytt mycket för hela företaget, med allt från att man kan nå reportrarna via e-post till diskussionsforum och "dagens fråga" på nätet.
Företag med många svenskar anställda runt om i världen, bland andra Ericsson, fick tidigt upp ögonen för HD på nätet och länkade från sina interna sidor till tidningen. Det ledde till stort intresse inte bara för de lokala nyheterna utan även för det in- och utrikesmaterial från TT som fanns med även i nättidningen.

— Det var något vi inte hade trott från början, konstaterar Christer Klingborg.
Att satsningen skulle kunna utvecklas till dagens kraftigt växande nyhetssajt med tonvikt på snabb förmedling av främst lokala nyheter kunde pionjärerna inte ens föreställa sig.

— Vi visste ju egentligen ingenting då. Och det fanns heller inga förväntningar på vad det skulle leda till, så det är klart att allt gått långt över förväntan, säger Eskil Jönsson och Christer Klingborg.
Idag är hd.se en självklar del av Helsingborgs Dagblads verksamhet. Sedan slutet av 1990-talet finns en särskild webbredaktion.
"Dagens tidning"-funktionen finns kvar - om än på utmätt tid - i princip oförändrad sedan starten. Men idag är det framför allt snabb nyhetsförmedling dygnet runt som är nättidningens specialitet.

— Idag krävs en uttalad strategi för att göra en bra nättidning. Papperstidningen och nättidningen är olika produkter som tillfredsställer olika målgrupper och behov. Tillsammans är vi bäst på att sammanfatta den lokala världen i text och bild. Utvecklingen på nätet tror jag kommer att gå mer mot ännu mer interaktivitet och ökad läsarmedverkan på olika sätt, säger Sören Karlsson.
Gå till toppen