Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Elev kände sig tvingad byta skola efter misshandel

Efter att ha hotats och misshandlats av en annan elev valde den 14-åriga flickan till slut att byta skola. Flickan och hennes föräldrar tycker inte att skolans handlingsplan, där det bland annat talas om medling, fungerar.

Flickan blev misshandlad av en pojke på skolan i december. I januari inträffade en incident där pojken kastade en snöboll på henne inomhus. På internationella kvinnodagen i mars hotade han med att slå flickan igen.

Misshandeln polisanmäldes av skolan. Hotet anmälde föräldrarna.

Händelsen inträffade på en skola i Bjuvs kommun. Skolan har en handlingsplan för vad som ska göras vid akuta situationer. Både flickan och föräldrarna är kritiska och menar att det ändå inte har fungerat. Flickan känner att åtgärderna inte har hjälpt henne. Istället valde hon under våren att flytta till en skola i grannkommunen.
Skolans handlingsplan handlar mycket om medling. Flickans rädsla har gjort att hon inte vågat ta emot den hjälpen.

- Jag trodde han skulle tycka att jag angivit honom och att han skulle hämnas sedan, berättar hon.

Efter varje tillfälle stannade flickan hemma från skolan. Hon var rädd och ville inte träffa pojken. Efter misshandeln fick hon ett löfte från skolan att han skulle hållas borta från henne.

- Men den första jag mötte var honom och han hade ingen vuxen med sig, säger flickan.

Det var istället hon som fick ha en lärare med sig. Hon fick också ett schema så att hon kunde se hans tider och hålla sig undan från honom.

- Det kändes som om det var jag som hade gjort något fel, förklarar hon.

Helst hade hon velat att pojken förflyttats från skolan, för att hon skulle känna sig trygg. Och ett par veckor gick pojken på en annan skola, men sedan kom han tillbaka.

Föräldrarna ifrågasatte vad skolan har gjort för att skydda flickan. I ett brev till föräldrarna svarar skolans rektor att skolan ska ha mer vuxna som rör sig bland eleverna på raster och luncher. Flickan kände inte att detta hjälpte henne och personalen var inte där hela dagarna.
Föräldrarna är också kritiska till att flickan inte fått hjälp att hänga med i utbildningen under all frånvaro.

- Vi har sagt ifrån att hon måste få hem sina läxor. Det har jag påpekat för rektorn, men allt kan ju inte komma från oss, det måste ju komma från dem också, säger pappan.

Flickan känner att hon har fått mycket stöd från en idrottslärare på skolan. Det är honom hon har vänt sig till när något har hänt.
Pia Nygård

pia.nygard@hd.seTel 042-489 94 16
Gå till toppen