Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Konst

Djur möter snäll konstnär

Fyra konstnärer, varav två från Helsingborg, har tilldelats Edstrandska stiftelsens stipendium. Välförtjänt, konstaterar Linda Fagerström, men stiftelsens ordförande kunde gjort bättre ifrån sig på prisceremonin.

Edstrandska stiftelsens stipendium är ett av de största i den svenska konstvärlden. Årets stipendiater Henrik Håkansson, Ola Pehrson, Annika Ström och Astrid Svangren fick vardera 200 000 kronor vid prisutdelningen i lördags.

Att valet fallit på just dessa konstnärer utgör kanske ingen stor överraskning; de är välkända men ändå tillräckligt oetablerade för att kunna motiveras som stipendiater. För Edstrandska Stiftelsens ordförande Mikael Roos, som överlämnade stipendierna vid prisceremonin, verkade de dock förvånansvärt främmande. Henrik Håkansson, sade han, intresserar sig för djur: fåglar - "och där var nån insekt också…?" I prismotiveringen till Astrid Svanberg meddelade han att "vi försökt säga nåt snällt om dig här…" och Ola Pehrson "vet jag inte hur du ser ut, men är du närvarande?" Att en representant för ett så inflytelserikt och eftersträvansvärt pris som Edstrandska uttrycker sig så är häpnadsväckande - särskilt vid ett så högtidligt och för konstnärerna viktigt ögonblick. Vi var många i publiken som höjde ögonbrynen, skruvade på oss, skrapade med fötterna och hoppades på en kort ceremoni. Ett verk av varje konstnär visades under prisutdelningen, och de kommer att finns kvar som en miniutställning under några månader i F-rummet på Malmö Konstmuseum.

Två av konstnärerna har sina rötter i Helsingborg, nämligen Annika Ström (född 1964) och Henrik Håkansson (född 1968). Den senare visade på Dunkers Kulturhus för ett år sedan en stor utställning som satte fåglar och fåglars flykt i fokus på ett högteknologiskt men samtidigt högst poetiskt sätt. I verk med fåglar, insekter och kräldjur ifrågasätter han människans särställning som överlägsen primat och framhåller djurens livsföring som fullgott alternativ. Kanske är biets liv mer meningsfullt och rikt än genomsnittsmänniskans, kanske behöver också grodor discodans?
Annika Ström arbetar huvudsakligen med film - som exempelvis i "Swedish Traveller" från 1995 som nyligen ställdes ut på utställningen "Tourist Class" på Malmö Konstmuseum. Den naglar effektivt fast den arrogans med koloniala övertoner som europeiska resenärer ofta uppvisar - oavsett om semesterresan gått till Kanarieöarna eller Sydostasien. "You know, Sweden is a small country, but very important also. We have Olof Palme! Do you have a street here called Olof Palme?"

I samband med prisutdelningen visar Ström ett verk med titeln "Den snällaste konstnären i världen" som består av en film på en minut och 20 sekunder samt ett uppförstorat och inramat maskinskrivet brev från konstnären. Av detta framgår det, att hon sedan länge aktivt sökt efter den snällaste konstnären i världen och nu, äntligen, hittat honom. Filmen visar honom iklädd pälsfodrad brun mössa med nedhängande öronlappar, ständigt leende (liksom lite dumt) i ett vitt snölandskap. Det är omöjligt att inte själv börja skratta när man under mer än en minut står inför en så gulligt leende person. Samtidigt finns obehagliga konsthistoriska referenser: Vincent van Gogh svalt nästan ihjäl på grund av missriktad "snällhet". Som mycket i Annika Ströms konstnärskap handlar verket om värderingar, mellanmänskligt agerande och social interaktion. Vem bryr sig om ifall en konstnär är snäll!? Det är verkligen inte en egenskap som brukar framlyftas som gångbar i en stenhård konkurrensinriktad konstvärld.
Astrid Svangren (född 1972) är representerad på utställningen med verket "Utan titel" från 2003. Det är en målning på plexiglas i två lager, där den främsta glasskivan är monterad cirka en decimeter framför den bakomvarande. Ingen av skivorna är täckt med färg, utan sporadiskt fyllda med mindre bildrum, antingen detaljerade teckningar av människokroppar i märkliga ställningar eller helt nonfigurativa ytor i svart, guld, gult, rött, rosa och silver. På flera ställen har konstnären använt fingrarna som pensel. Eftersom ytan är genomskinlig, syns ofrånkomligen väggen som verket hänger på. I det här fallet en vitmålad rutig vävtapet - som blir en del av målningen, åtminstone om man står nära. Borde inte Svangrens målningar på plexiglas visas, likt Marcel Duchamps "Det stora glaset. Bruden avklädd av sina ungkarlar, t.o.m." på Moderna Museet, visas fristående?
Ola Pehrson (född 1964) är kanske mest känd för sitt konstverk "Yucca Invest Trading Plant" från 1999, då konstnären lät en yuccapalms svaga elektriska signaler via elektroder styra en dators aktieinköp på börsen i Stockholm. Hans verk "NASDAQ Vocal Index" (2004) för flera sångröster i en kör är också omtalat. Utgångspunkten är Nasdaq-börsen i New York, vars uppgång och fall styr rösterna och de toner kören sjunger. Konstverket som visas på Edstrandska-utställningen är "Autopoet" (1996-98). En dator skapar med hjälp av förprogrammerade slumpmässiga textrader poesi som skrivs ut på papper vilka singlar ned på golvet. Associationerna går dels till Yves Tinguelys målande maskiner, men - med en nutida referens - till Dagens Nyheters kulturredaktions omtyckta "Sonett-maskin" på webben som rönt uppmärksamhet på sistone. Begår DN idéstöld? Kanske. Att Pehrson var först med idén står utom allt tvivel: om inte annat signalerar den fult gulnande datorutrustningen ålderdom.

Edstrandska Stiftelsens val av konstnärer är som sagt motiverat, men till nästa gång måste ordföranden uppmanas: läs på!
Linda Fagerström

Konst: Annika Ström, Astrid Svangren, Henrik Håkansson, Ola Pehrson

Annika Ström, Astrid Svangren, Henrik Håkansson, Ola Pehrson

Malmö Konstmuseum

Utställningen pågår t o m 12 februari 2006
Gå till toppen