Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Björnekulla ger upp kampen om bostongurka

Striden om bostongurkan är över. Tillverkarna Procordia Food och Björnekulla fruktindustrier har nått förlikning, som innebär att Procordia behåller ensamrätten.

Bostongurka är en vanlig beställning till korven. Procordia behåller rätten till det namnet på gurkmixen. Det slår klart sedan Björnekulla fruktindustrier och Procordia förlikats.Bild: BERTIL ERICSON/PrB
Bostongurka är en modern svensk klassiker, ett vanligt tillbehör till korvkioskens utbud. Men vad mer är bostongurka — ett varumärke eller en beteckning på en slags gurksallad? Om det har Procordia Food och Björnekulla fruktindustrier i Åstorp stridit i sex år.

Historien börjar med att Felix i Eslöv lanserade bostongurka på 1950-talet. 1979 registrerade företaget varumärket.

1999 började uppstickaren Björnekulla fruktindustrier i Åstorp att sälja sin gurkmix som bostongurka.

Procordia, Felix ägare, slog bakut och drog Björnekulla inför rätta för varumärkesintrång. Björnekulla svarade med att försöka få varumärkesregistrering upphävd. Åstorpsföretaget hävdade att varumärket hade degenererat, det vill säga hade blivit mer av typbeteckning än ett egentligt varumärke.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen