Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Björnekulla ger upp kampen om bostongurka

Striden om bostongurkan är över. Tillverkarna Procordia Food och Björnekulla fruktindustrier har nått förlikning, som innebär att Procordia behåller ensamrätten.

Bostongurka är en vanlig beställning till korven. Procordia behåller rätten till det namnet på gurkmixen. Det slår klart sedan Björnekulla fruktindustrier och Procordia förlikats.Bild: BERTIL ERICSON/PrB
Bostongurka är en modern svensk klassiker, ett vanligt tillbehör till korvkioskens utbud. Men vad mer är bostongurka — ett varumärke eller en beteckning på en slags gurksallad? Om det har Procordia Food och Björnekulla fruktindustrier i Åstorp stridit i sex år.

Historien börjar med att Felix i Eslöv lanserade bostongurka på 1950-talet. 1979 registrerade företaget varumärket.

1999 började uppstickaren Björnekulla fruktindustrier i Åstorp att sälja sin gurkmix som bostongurka.

Procordia, Felix ägare, slog bakut och drog Björnekulla inför rätta för varumärkesintrång. Björnekulla svarade med att försöka få varumärkesregistrering upphävd. Åstorpsföretaget hävdade att varumärket hade degenererat, det vill säga hade blivit mer av typbeteckning än ett egentligt varumärke.
Tvisten har förts vid Stockholms tingsrätt och vandrade sedan vidare till Svea hovrätt.

Parterna har sökt stöd för sin ståndpunkt, bland annat genom att genomföra undersökningar och fråga människor hur de uppfattar bostongurkan. Civilrättsliga experter har också varit inblandade för att ge sin syn på saken.

Tingsrätten gick på Procordias linje, men 2001 överklagade Björnekulla till hovrätten.

Hovrätten beslöt att vända sig till EG-domstolen, som våren 2004 kom med sitt förhandsutlåtande vilket gav Björnekulla visst stöd. Därefter var bollen tillbaka hos hovrätten.
Men nu står det klart att detta principiellt intressanta ärende inte får en klargörande dom i högre instans. Parterna har nått förlikning, vilket betyder att tingsrättens dom står fast vad gäller Procordias rätt till bostongurkan.

Skälet till uppgörelsen eller närmare detaljer vill ingen av parterna säga något om. Det kortfattade beskedet till hovrätten slår dock fast att parterna står för sina egna rättegångskostnader, vilka lär uppgå till miljonbelopp.

— Vi bekräftar att det skett en förlikning, men vi ger inga ytterligare kommentarer, säger Helena Giertz, informationsdirektör på Procordia Food.
Roger Johannesson, vd på Björnekulla Fruktindustrier, är ännu försiktigare. Han vill inte bekräfta att det skett någon förlikning, men berättar att företaget endast sålde sin gurksallad under namnet bostongurka ett antal månader. Produkten saluförs numera istället som hackad gurka.

Har ni förlorat på att inte få använda namnet bostongurka?

— Det är svårt att säga, det är mycket möjligt att vi kunnat sälja mer annars.

Har det kostat på att driva processen?

— Ja, det är klart. Vi är ett relativt litet företag, det är svårare för oss att driva en process som denna, säger Roger Johannesson.
• Bostongurka är en mix som bland annat innehåller hackad gurka, lök, paprika, och senapsfrö.

• Blandningen kom till sedan dåvarande chefen på Felix, Herbert Felix, ville ta vara på gurksnuttar i produktionen. En studieresa till USA gav uppslaget till gurkmixen, som började tillverkas 1951.

• Felix utlyste en intern namntävling för produkten. Herbert Felix sekreterare kom med det vinnande förslaget. Allt enligt Procordia Foods.
Gå till toppen