Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Höganäs

Han har inte glömt flygkraschen

För exakt 50 år sedan inträffade en svår och mycket ovanlig flygolycka på Kullaberg. Fyra militäraattackplan körde efter fel karta i dimmigtväder rätt in i skogen på bergets norra sida. Fyra piloter omkom.

Flygplanen kom från Skälderviken och kraschade på det snötäckta Kullaberg. Arne Jönsson har starka minnen om den svåra olyckan. Foto: FREDRIK JOHANSSONBild: FREDRIK JOHANSSON
Arne Jönsson var bara 18 år när han som medlem i Mölle brandkår fick rycka ut till den fasansfulla flygolyckan på Kullaberg. Såren har läkt i det naturreservat som han var förvaltare för i drygt 40 år, men Arne Jönsson kommer aldrig att glömma söndagen den 4 mars 1956.

- Vi skulle ha en övning just den söndagen och 8-10 man var på plats på brandstationen när larmet gick. Vi åkte genast till Björkeröd men det var oklart var vi skulle söka. Därför delade vi upp oss i grupper om två och två. Jag gick tillsammans med Bore Bodelsson men det var ett par andra kolleger som hittade de första vrakdelarna cirka 700 meter nordväst om den nuvarande parkeringen vid Björkeröd, berättar Arne Jönsson.
Brandmännen från Mölle fick tidigt understöd från andra brandkårer, personal från F10 och F14 samt frivilliga från Röda korset och hemvärnet. Inom någon timme var ett par hundra personer engagerade i räddningsarbetet. Flygläkaren Ove Löfberg, Ängelholm, samordnade insatserna från vakten vid Kullaberg. Med i den staben var också Höganäs-läkaren Hakon Widding, hemvärnschefen Yngve Norén, Strandbaden, Mölle-polisen Bruno Johansson samt Arne Jönssons pappa Erik, som då var förvaltare vid Kullabergs Natur och den som kände till området bäst.
När Arne Jönsson och hans kolleger kom till platsen möttes de av fullständig förödelse.

- Det var en hemsk syn. Flygplansdelar och kroppsdelar låg utspridda över ett stort område, cirka 300 gånger 500 meter. Alla insåg att det var uteslutet att någon skulle ha överlevt kraschen.

Flygbensin hade sprutat ut och antänt träd och buskar. Men eldhärdarna hade slocknat av sig själv tack vare att snön låg som ett skyddande täcke på marken.

- Det luktade bränt och pyrde i marken. Ovanpå den vita snön flöt den gula flygbensinen.
De fyra Vampire-planen med 11,6 meter mellan vingspetsarna hade skövlat skogen i en lång gata. En del vrakdelar hängde i träden. För att haverikommisionen skulle kunna göra sitt arbete fälldes snart alla träd i området. En av flygplansmotorerna hade slungats i väg mer än en kilometer och återfanns på andra sidan av berget.
För anhöriga till de fyra piloterna har det blivit ett livslångt trauma. Hustrun till kaptenen Nils Ahlqvist lämnades ensam med två små flickor som först efter hand förstod att deras far aldrig skulle komma hem igen.I vuxen ålder har de båda syskonen ofta grubblat över tragedin som drabbade familjen. De har fått förklaringar till olyckan men har efter hand känt ett behov att besöka Kullaberg.

Genom en gemensam bekant fick döttrarna kontakt med Arne Jönsson som för snart fyra år sedan kunde guida dem till olycksplatsen.

- Det var en mycket vacker majdag 2002. Från Björkeröd skjutsade jag dem på små vägar till den markerade gångstig som går i södra kanten av Gregers backar. Jag väntade vid bilen för att de skulle få vara i fred med sina tankar. De kom tillbaka efter ungefär en timma och var tacksamma för att de fått möjlighet att se olycksplatsen.

De övriga piloterna var yngre och hade ännu inte bildat familj. De sörjdes av föräldrar och syskon. Samtliga fyra piloter var hemmahörande i Halmstad.
Gå till toppen