Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Den kreativa klassens framväxt

Tillväxt skapas av kreativa människor. Dessa samlas på platser som erbjuder en viss typ av miljö: mångkulturell, tolerant, gay-vänlig. Kommunpolitiker och stadsplaneraren ska därför försöka skapa sådana miljöer. Och företagsägare ska placera sina bolag på sådana platser.

Det är kontentan av den amerikanske forskaren Richard Floridas numera berömda verk Den kreativa klassens framväxt.

Han nöjer sig inte med att peka på sambanden, utan lanserar rent av tanken på en ny samhällsklass i vardande, en klass som ännu är omedveten om att den bär samhällets framtid på sina smala axlar. Dess kärna består av forskare, journalister, arkitekter, bibliotekarier, artister med mera, som sökt sig till vissa platser eller städer de gillar, snarare än till de företag som kan erbjuda jobb.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen