Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Scen

Teater: Mister Ernest

Den som söker underhållning dessa varma sommarkvällar gör klokt i att se Teater Dictats uppsättning av Oscar Wildes Mister Ernest. I denna viktorianska förväxlingskomedi gäller det dock att inte tappa uppmärksamheten – man kan riskera missa någon av Wildes fyndigheter. Och det går undan i handlingen.

Vi möter Jack, som lever ett stillsamt och respektabelt gentlemannaliv på landet. För att kunna åka in till London och ägna sig åt diverse osedligheter uppträder han i staden som Ernest, en påhittad bror. När han så förälskar sig i den sköna Gwendolen bestämmer han sig för att avveckla sitt alter ego – tills han får reda på att Gwendolen inte kan tänka sig att gifta sig om han inte heter Ernest. Samtidigt åker Jacks bästa vän Algernon för att besöka den förres myndling Cecily, och utger sig för att vara just Ernest – Jacks bror som Cecily aldrig träffat. Det visar sig snart att även hon är fast besluten att gifta sig med just en Ernest.

Det är intressant att notera att Wildes sofistikerade fars fortfarande känns så pass spelbar – publiken fullkomligt vrider sig av skratt åt flera av dramatikerns hårklyverier. Som ofta med översättningar har dock en del av Wildes fyndiga formuleringar och ordvitsande försvunnit längs vägen. Den engelska titeln "The Importance of Being Earnest" är dubbeltydig och dessutom underbart ironisk – pjäsens huvudpersoner är ju varken ärliga eller den Ernest de utger sig för att vara. Teater Dictat ska ändå ha en eloge för sin översättning, vilken flyter på utan problem genom hela föreställningen.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen