Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

På spaning efter den glass som flytt

Smaken av glass förflyttar oss till barndomens stränder och sommarlov. Den gitarrformade Juke box med smak av päron och choklad, Jelly Split med sitt innanmäte av geléhallon eller Glassbåten som seglar än idag — olika människor minns olika glassar. Vi gav oss ut på spaning efter den glass som flytt.

Tre generationer Petersson/Persson: Alicia, Viviann, Linnéa och Elly, äter GB Sandwich, Ahlgrens bilar, Solero red fruit och Solero exotic.Bild: Johanna Wallin
NV-SKÅNE. Få saker väcker så tydliga minnen och ger så starka nostalgikänslor som glass. Hågkomsterna kan få även det mest samtalsstela sällskap att gå igång. Tv-programmen vi såg som barn och glasspinnarna vi åt om sommaren delar vi med många generationskamrater.

— Glass förknippas med barndomssomrar och sitter djupt i den svenska folksjälen. Alla kommer ihåg glassen de åt när de var små, säger Ulf Tyrén, informationschef på Unilever, med anledning av att GB glace lagt ut alla glassplanscher från år 1967 och framåt.

Tiptop lanserades 1981, försvann 1996, men kom tillbaka i år på konsumenternas begäran. Hundratals personer hade skrivit på namnlistor om en återkomst. Likaså är Vaniljpuck en favorit i repris.
Carl-Johan Gadd och Fredrik Colting är födda på 70-talet, gamla barndomskompisar och har gjort en bok med titeln Glassnostalgi. Det är en minneskavalkad med reklam, mode, nyhetshändelser och med GB:s glassplanscher som röd tråd.

— Vi ville göra något om nostalgi, fast på vårt egen sätt. När vi satte oss och pratade kom vi in på alla glassminnen. Som till exempel den gången vi köpte och åt åtta Lakritspuck var och tog allt på krita på macken och sen fick Carl-Johans pappa betala, säger Fredrik Colting.

Varför tror ni att människor blir så nostalgiska av just glass?

— För att glass är något positivt. Glass äts antingen på sommarlovet eller på födelsedagskalas. Det finns ingenting negativt förknippat med glass. Det är ju knappast så att man tänker "Dajmstrut, fan minns du när det regnade hela sommaren och vi satt inne och åt glass och grät?".
GB glace ägs sedan 1996 av den internationella livsmedelskedjan Unilever. Redan några år tidigare hade den svenska uppfinningen Magnum åkt på export för att nu finnas i glasskiosker världen över.

Carl-Gustaf Gudmundsson och hans familj är kärnan bakom Engelholmsglass, ett av få svenska glassmärken som inte är uppköpta av någon multinationell jätte. Företaget får då och då brev från kunder som uttrycker glädje över att Engelholmsglass är lika ängeholmskt som det alltid har varit.

— Vi har funnits sedan 1937, började som en del av Engelholms mejeriförening. Då höll man glassen frusen med sågspån och is, sen kom kolsyreisen och sen frysboxen, säger Carl-Gustaf Gudmundsson.
Som barn på sin pappas glassfabrik kunde han stoppa i sig 30 glassar om dagen på sommaren. Hans minns hur våfflorna smakade, nygräddade direkt från fabriken. En favorit då liksom nu är Glassbåt som funnits sedan 50-talet.

— Glassbåten hade en nedgång på 80-talet. Då var det mycket godisglass som gällde. Men nu är glassbåten nummer ett, den säljer allra bäst.

Jättechock kom 1966 och har varit stabil, likaså 76:an och Top 80 som kom de år namnen antyder.

— När Top 80 kom for den rätt upp och såldes i 100 000 exemplar. Och kombinationen vanilj-gräddbulle-körsbärssylt har visat sig hålla, den och Storstrut säljer nästbäst.
Precis som GB glace får Engelholmsglass många samtal och brev från köpare. Glass engagerar.

— Särskilt när vi slopar en glass hör folk av sig. Friskis som kom på 80-talet har det varit stor förfrågan på. I år har vi den igen, men under namnet Frisky, berättar Carl-Gustaf Gudmundsson och syftar på en päron- och hallonisglass toppad med choklad och rispuffar.

Andra köpare vittnar om att de tycker glasspinnarna är mindre än när de var barn. Men det är bara minnet som spökar, enligt Engelhomsglass ägare, för glasspinnarna har överlag blivit större.
Johanna Nihlén

Fakta/glass

*88:an debuterade 1964 hos Trollhätteglass som slogs samman med GB 1972.
*I Kina gjordes glass redan 3,,000 år före Kristus.
*Till Sverige kom glassen på 1700-talet. Gustav III serverade glass vid sitt hov.
*I september 1968 rullade den första Hemglassbilen, i Täby utanför Stockholm.

* Vanilj är den smak som flest glassköpare föredrar. 46 procent tycker bäst om vanilj.

*SIA-glass lanserade youghurtglass redan 1979. Det visade sig vara tio år innan marknaden var mogen.

*Pinnglass är populärast hos kvinnor över 65 år.
Gå till toppen