Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Böcker

En fri röst - Min självbiografi

Hur ska vi förhålla oss till islamska fundamentalister? Ayaan Hirsi Ali tog strid. Carina Waern har läst en fascinerande självbiografi.

Ayaan Hirsi Ali blev världsberömd då den holländske filmaren Theo van Gogh blev mördad på öppen gata i Amsterdam hösten 2004. Detta på grund av en film Hirsi Ali och van Gogh gjort tillsammans. Den hette "Underkastelse del 1" och var en öppen kritik av kvinnoförtrycket inom islam. Förra året kom Hirsi Alis essäer och tidningsartiklar i bokform "Kräv er rätt!". Nu, strax efter bokmässan där hon dök upp kraftigt bevakad av olika säkerhetsvakter, kommer hennes självbiografi ut med titeln En fri röst; en lätt förvanskning av originaltiteln "Infidel" (Otrogen). En bok som är ett måste för varje politiskt intresserad människa.
Hirsi Ali föddes 1969 i Mogadishu. Sex år gammal tvingades hon följa med sin familj i landsflykt till Saudiarabien eftersom hennes far var ledare för motståndskampen mot diktatorn Siad Barre. Senare bodde de i exil i Etiopien och i Kenya. Fadern Magan Hirsi, som hon beskriver som en bildad, orädd och populär man, kommer från en berömd klan, Darod, vars traditioner sträcker sig 800 år tillbaka i tiden. Hirsi Ali tillhör följaktligen den kvinnliga grenen med det ståtliga tillmälet Högsta skuldran.

I självbiografin berättar Hirsi Ali mycket målande och detaljerat om sin uppväxt i Somalia, sin exiltillvaro i Saudiarabien; ett  fängelse för en bildningshungrig  flicka. Men i Etiopien och Kenya går hon i skola och lär sig god engelska. Frapperande nog är det som sår hennes första upproriska tvivel på islam populärlitteratur av typen Kitty- och Fem-böckerna. Hon läser också Harlequin-böcker i smyg.
1992, vid 23 års ålder, tvingas hon av sin far in i ett arrangerat äktenskap; mannen ifråga var en välbärgad muslim bosatt i Kanada. På väg dit hoppar hon av i väst under mellanlandningen i Frankfurt och söker politisk asyl i Holland. Hon uppger politisk förföljelse, eftersom tvångsäktenskap inte är ett tillräckligt skäl för att få stanna. Eftersom hon kom från ett land där det var inbördeskrig, Somalia, får hon omedelbart uppehållstillstånd. Hon börjar arbeta som tolk – förutom somaliska och engelska behärskar hon också swahili – och hon tar en magistergrad i statskunskap på ett att Hollands främsta universitet.

Kritiska röster har höjts som ifrågasätter Hirsis Alis trovärdighet, bland annat för att hon ljög för att få uppehållstillstånd. I våras försökte också de holländska myndigheterna ta ifrån henne det holländska medborgarskapet. Men hon fick behålla det, tillräckligt många  försvarade henne. Hon valde ändå att bosätta sig i USA och är numera knuten till den amerikanska "think-thank"- organisationen American Enterprise Institute i Washington.
I Holland började Hisri Ali jobba med politik, först som medlem i socialdemokraterna. Men eftersom de ansåg att hon var alltför frispråkig om kvinnoförtrycket inom islam ansågs hon inte politiskt rumsren och hon bytte senare partitillhörighet till det liberala partiet.

Hirsis Alis berättelse är övertygande, hon ger ett mycket trovärdigt och rakryggat intryck. Även om jag läser de sidor där hon beskriver hur och hennes syster blev omskurna av mormodern mycket snabbt hinner jag bli glödgande upprörd. Hirsi Ali var till helt nyligen en troende muslim, i tonåren i Nairobi var hon medlem av Muslimska Brödraskapet, Hon kan islam inifrån, både praktiskt och teologiskt.
Hirsi Ali är en skarp kritiker av alla former av kulturrelativism. Hon menar att det är en variant av rasism att låta "de andra" (Edward Saids term) behålla sina förtryckande traditioner med hänvisning till kultur och fattigdom. Allt ont beror inte på västerlandets kolonialisering. Roten till terror, kvinnoförtryck och allt våld inom den muslimska världen står i själva verket finna i hjärtat av islam, i Koranen, menar Hirsi Ali. Där står mannens äganderätt till kvinnan inskriven, där uppmanas alla muslimer att ta till våld mot alla otrogna och så vidare. Det stora problemet är, menar Hirsi Ali, att till skillnad från kristendomen har islam aldrig genomgått någon reformation eller upplysning. Islam griper hela tiden tillbaka på förmoderna tänkesätt, ja till och med före Mohammed. Låt oss få vår Voltaire, säger hon.
Även om Islam i tidigare epoker kunnat skilja mellan stat och religion tror jag att Hirsi Ali har rätt. Hon visar på hyckleriet i att muslimer gärna drar nytta av den västerländska moderniteten i form av teknologi men inte vill acceptera det som var grunden för den industriella och teknologiska utvecklingen. Nämligen tankefrihet och alla människors lika värde. Hursomhelst. "En fri röst" är en stark och omtumlande läsupplevelse. Som kvinna tänker jag att det är en stilla nåd att vara född utanför den muslimska världen. En tidningsnotis meddelade häromdagen att en man i Göteborg dömts till fyra års fängelse för att han tagit sin 13-åriga dotter till Somalia och låtit könsstympa henne där. Där går en absolut gräns; nånstans måste rättssamhället sätta ner foten.

Ayaan Hirsi Ali: En fri röst - Min självbiografi

Min självbiografi

Översättning Mattias Göthe och Örjan Sjögren  

Bonnier Fakta
Gå till toppen