Familj

Pontus Hultén har avlidit

Pontus Hultén har avlidit, 82 år gammal.

Som musieman blev han efterkrigstidens störste. Lars Nittve beskriver sin företrädare och tillika Moderna museets grundare, som en respektlös och lekfull förnyare.

— Han var hela skalan, han uppfann skalan, säger Dan Wolgers.

Så sent som för ett par veckor sedan var Pontus Hultén ute på galleribesök i Stockholm. Sin sista tid bodde han också i Sverige, i Hammarby Sjöstad. I god tid före sin bortgång natten till torsdagen, hade han donerat sin privata konstsamling, över 700 verk, till Moderna museet, där den just nu noggrant dokumenteras.

— Jag har skaffat det som haft betydelse för mina relationer och minnen. Jag har aldrig haft någon tanke bakom mitt samlande, det har blivit slumpens skördar, sade han till Dagens Nyheter på en presskonferens för ett år sedan.

Pontus Hultén var inte bara Moderna museets grundare, han förverkligade idén om det nya, publiktillvända konstmuseet som numera har efterföljare i hela västvärlden. Efter Skeppsholmen kom Centre Pompidou i Paris. Värt att notera är att det skedde i just den ordningen.

— Med Moderna museet gjorde han något banbrytande, på 60-talet fanns inget liknande i hela världen. Väldigt mycket av det museet är i dag, inte bara samlingarna och konsten utan också stämningen, atmosfären, har att göra med Pontus idéer från 60-talet, säger Lars Nittve.
En lekfull anarkist med ordningssinne. För ett år sedan donerade Pontus Hultén sin samling med 700 konstverk till Moderna museet i Stockholm. Arkivfoto: Invar Andersson/Scanpix
Pontus Hultén byggde upp museer där besökarna kände sig välkomna. Han närmade sig konsten med kärlek istället för högdragen respekt, framhåller Lars Nittve. Det skulle inte vara fint att gå på museum; det skulle vara roligt och livsnödvändigt.

På sin hemsida skriver Centre Pompidous medarbetare om "museets guldålder" under Pontus Hulténs ledning. Dessförinnan hade han arragerat fullkomligen banbrytande utställningar på Skeppsholmen. Till "Önskemuseet" lyckades han få 5 miljoner kronor från regeringen för inköp av verk som i dag är ovärderliga, museets själva kärna, och ville tillika att publiken skulle vara med och välja.

— Museet blev världsklass i ett enda nafs.

Desssutom hade han näsa för stora konstnärskap. Pontus Hultén upptäckte Robert Rauchenberg och Jasper Johns i princip före amerikanerna själva. Men det var med Niki de Saint Phalles utställning "HON - en katedral" som Skeppsholmsmuseet fick världsrykte. Niki de Saint Phalle byggde upp sin jättekvinna och lät museibesökarna vandra in och ut ur hennes sköte.
Niki de Saint Phalle och Jean Tinguely, blev liksom många andra konstnärer, Hulténs personliga vänner livet ut.

Dan Wolgers talar om honom inte som en stöttande kritiker eller mentor utan som en konstnär och kollega.

— Han gjorde allt på sitt eget vis. Han brydde sig inte om regler och förbud för att uttrycka sig milt, det hoppade han över.

— Han var så föredömligt konstnärlig. Om man tog del av hans känslighet och observerade på vilket sätt han lyssnade på konstnärer och deras verk fick man del av hans märkvärdiga sätt att se på världen. Han var en väldigt lekfull person. Manlig, men också barnslig i ordets bästa bemärkelse. Äventyrlig och stark. TT Spektra
Erika Josefsson

Fakta Pontus Hultén

Pontus Hultén blev 82 år.

Som 27-åring tog han examen i konsthistoria vid Stockholms universitet. Började sin karriär på Nationsmuseum, grundade Moderna museet, byggde därefter upp Centre Pompidou i Paris. Har också varit konstnärlig chef vid MoCA i Kalifornien, Palazzo Grassi i Venedig samt Museum Jean Tinguely i Basel.

I maj 2008 planerar Moderna museet att öppna Pontus Hulténs visningsmagasin, med merparten av Hulténs samling och en del annat.
Gå till toppen