Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Sent om sider ändrades reglerna

För en liten ciderproducent är det tufft att nå ut till svenska konsumenter. Men med ett brett sortiment och alkoholsvag cider i 33-centiliters flaskor tror Gellivare cider starkt på framtiden.

Gellivare cider smaksätter äppelcider med olika bär — hjortron, åkerbär, lingon och blåbär.Bild: CHRISTIAN TÖRNQVIST
Det säger förmodligen något om ciderns ställning i Sverige, men det blev inte mycket liv i luckan när de nya ciderreglerna trädde i kraft vid halvårsskiftet. Enligt dessa måste en cider vara framställd av jäst fruktjuice från äpple och/eller päron. Sprit får inte tillsättas och andelen fruktjuice i den färdiga produkten ska utgöra minst 15 volymprocent. Dessutom måste det anges tydligt om cidern har smaksatts.

En konsekvens av det nya regelverket var att alkoläsk och blandrycker som länge profiterat på cidernamnet fick döpas om. Xider heter till exempel Xide numera.
Glädjen är naturligtvis

stor hos de seriösa ciderproducenter som kämpat i åratal för att få till stånd en nyordning. Till de mindre aktörerna hör Gellivare cider, som främst jobbar mot restauranger, men även ståtar med fyra sorter i Systembolagets beställningssortiment.

— Vår filosofi är att använda naturliga råvaror som ger produkterna naturliga smaker och dofter, säger Ib Nielsen, produktutvecklare och marknadsförare hos Gellivare cider.
Ciderkonsumtionen

i Sverige ligger på en förhållandevis jämn nivå. Det är inte lätt att nå ut för en liten producent.

— Det är ett generellt problem för svenska småbryggerier. Lagstiftningen gör det svårare här än i andra länder. I Danmark är det till exempel betydligt enklare.

Ib Niesen bor i Kristianstad, men råvarorna till hans cider kommer från Gällivare i Lappland. Tillverkningen sker dock inte där.

— Vi kan inte få lönsamhet i en egen produktion. Därför har vi anlitat ett företag som sköter den biten. Det är mer ekonomiskt.
Grundpelarna i Gellivare

ciders utbud är fyra sorter: hjortroncider, åkerbärcider, lingoncider och blåbärcider. Det handlar i samtliga fall om äppelcider som smaksatts med olika norrländska bär. Flera av produkterna har prisats i samband Stockholm beer and whisky festival.

Under årets upplaga av festivalen presenterade Gellivare cider både en äppel- och en päroncider. En satsning på dessa ur-cidertyper är emellertid inte så självklar som man kanske skulle kunna tro.

— Det finns en uppsjö av äppel- och päroncider på marknaden. Ska du ge dig in där krävs att du har ett bra fungerande bassortiment, samt noga tänker igenom vad du vill uppnå och vem du vänder dig till.

Ib Nielsen har spånat och tagit fram en halvtorr äppelcider med en vuxen smak.
Till skillnad från flera

av konkurrenterna använder sig Gellivare cider av 33-centilitersflaskor.

— Bland det första jag gjorde när jag kom in i företaget för sex år sedan var att påpeka att flaskstorleken var fullständigt fel. Utseendet är viktigt. 50-centilitersflaskor är inte snygga att sätta fram på bordet på ett kafé eller en restaurang. De är alldeles för klumpiga.

Det är genom att satsa på lätt innehåll i 33-centilitersflaskor som Gellivare tror på en ljus framtid i Sverige.

— I och med att vi lanserar en cider med en alkolholhalt på 2,25 procent breddar vi utbudet och ökar chanserna att nå ut med våra produkter. För vår starkcider ser det däremot bättre ut i utlandet. Vi har bland annat fått förfrågningar från några grannländer.
Magnus Ransheim

Gellivare cider i beställningssortimentet:

Gellivare hjortroncider (varunr. 82036)

Gellivare åkerbärcider (82079)

Gellivare blåbärcider (82065)

Gellivare lingoncider (82017)
Gå till toppen