Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Allt fler tv-program lanseras på nätet

I sin eviga jakt på unga tittare, har tv-bolagen börjat använda sig av sajter som Youtube för att lansera program. Ofta kan man se snuttar ur kommande program långt innan de sänts. (TT Spektra)

I sin eviga jakt på unga tittare, har tv-bolagen börjat använda sig av sajter som Youtube för att lansera program. Ofta kan man se snuttar ur kommande program långt innan de sänts. Men drar det verkligen folk till tv-soffan?
Det traditionella tv-tittandet - när man tittar i tablån, slår sig ner i soffan och ser vad som bjuds - minskar. I stället väljer fler och fler att titta på datorn eller i mobilen. Enligt en brittisk studie uppger fler än hälften av de som regelbundet ser på tv via internet eller i mobilen att de ser mindre på vanlig tv. För tv-bolagen gäller det nu att haka på utvecklingen. Det blir allt vanligare att de lägger ut snuttar av kommande program på internet.
- Tror man på produkten är det ett väldigt bra sätt. Förhoppningsvis blir det diskussioner framför kaffeautomaten och på skolgården. På det sättet genererar det en uppmärksamhet kring programmet, säger Peter Myhrman, marknadschef på Kanal 5.
Ett exempel av många är programmet "Anders och Måns" på SVT. Några veckor innan premiären av den nya säsongen, fanns flera klipp på bland annat sajten Youtube och svenska motsvarigheten Bubblare.
- Jag tror det var ett initiativ från redaktionen att sprida klipp till kompisar. Och sen skickar vi naturligtvis dvd:s till redaktioner i landet. På det sättet har det vandrat runt och hamnat på Youtube, säger Jan-Erik Westman, biträdande pr-chef på SVT.
Exakt vilka effekter det här har fått är svårt att säga. De små klippen på nätet får allt mellan några hundra till tiotusentals tittare. Om det påverkar programmets tittarsiffror är omöjligt att avgöra.
- Har du något bra förslag på hur man ska mäta det? Det är vårt ständiga dilemma, att mäta värdet av våra insatser. Det är jättesvårt, säger Jan-Erik Westman.
När "Sen kväll med Pierre", ett av programmen som ingår i SVT:s serie "Humorlabbet", lade ut två sketcher på nätet, fick de snart stark respons. En av sketcherna har fått upp emot 20 000 tittare på sajten Youtube, betydligt fler än de andra programmen från "Humorlabbet". Men ser man till hur många som sedan såg programmet på tv, har det spelat mindre roll. "Sen kväll med Pierre" har haft lägst antal tv-tittare av alla program som hittills sänts i "Humorlabbet".
- Däremot har man sett att folk har plockat upp tråden på flera forum på nätet. I diskussionen har man nämnt att vi ska göra ett helt program på SVT. På det sättet är det ju bra marknadsföring. Men sen vet jag inte exakt hur av de som faktiskt har tittat på vårt program, säger Ali Fegan, en av upphovsmännen bakom "Sen kväll med Pierre".
Ett annat program som har stor nytta av nätet är TV4:s succé "Idol". Enligt Åsa Sjöberg, programchef på TV4, har antalet nedladdningar av snuttar från "Idol" fördubblats det senaste året.
- Symbiosen växer och blir starkare, i och med att nätet blir ett starkare medium för rörlig bild. Man kan fortsätta att titta på sitt favoritprogram även om det inte sänds i rutan.
Hon är säker på att lansering på nätet drar tittare till tv-soffan.
- Har man sett det på nätet, vill man se det på tv. Inte tvärtom, det blir en positiv effekt. (TT Spektra)
Gå till toppen