Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Från Autobahn till svenskt ekonomirally

Hur långt kan man komma på en tank?

Det finns bara ett sätt att hitta svaret.

Fyll så det skvimpar över. Och kör tills det tar slut.




Jag började vid Brandenburger Tor i Berlin och fyllde en Volkswagen Passat turbodiesel till rörkanten. Tanken rymde 70 liter.

Sedan körde jag - rakt ut på autobahn och in i den tyska helgtrafiken på. Ingen miljö för snålkörning.

Färddatorn sa två intressanta saker.

Bilen drog i genomsnitt 0,34 liter.

Och att jag kunde köra i 157 mil innan jag fick soppatorsk.

Jag tog en bakväg förbi Hamburg för att slippa helgköerna.

På vägen mot färjeläget i Puttgarden och södra Danmark var det motvind och nu drog bilen betydligt mer.

Jag snålkörde men höll ändå trafikrytmen. Rull i utförsbackarna och småsnäll gas uppför. Inga ryckiga accelerationer.

Ingen farthållare. Den drar mer än människor. Den vill gasa på uppför för att hålla bestämd fart och den motorbromsar nedför.

Över Öresundsbron och medvind och svenska motorvägar som är som byggda för ekonomirally - tomma och raka.

Vätterleden mellan Jönköping och Gränna var ruggig med besvärliga backar som slukade bränsle.

Eter 117 mil var jag i Stockholm. Och en tredjedel kvar av soppan. Inte dåligt.

Vidare norrut mot Uppsala och en hägrande soppatorsk.

Förbi Gävle och fortfarande inga problem. In mot Bollnäs på väg 83.

Det plingade i datorn och den sa att det var dags att tanka men att det var tre mil kvar till soppatorsk. Jag svängde in på väg 272 mot Ockelbo.

Nya varningspling och någonstans vid Holmsveden kom ett första hugg. Nu var det nära. Men jag fortsatte. Det blev lite nedförsbackar och datorn som sagt att det var en mil kvar ändrade sig och sa att det var två.

Men i Lingbo kom ett nytt hack och jag rullade in på den obemannade Preem-macken.

Mätaren stod på 144 mil och sex kilometer.

Jag fyllde tanken. Det gick i 68 liter och 31 centiliter. Det betydde en förbrukning på 0,47 liter per mil - från stadstrafiken i Berlin, via trängseln på autobahn, tomheten i Småland och till slut backarna norr om Ockelbo.

Så var det alltså bevisat - man kan köra från Berlin och ända in i Hälsingland - 144 mil - på en enda tank.

Christer Gerlach




Volkswagen Passat 2,0 TDi

Fyra cylindrar med två ventiler per cylinder.

140 hk.

Toppfart: 209 km/tim.

Acceleration: 0 till 100 km/tim på 9,8 sek.

Bränsleförbrukning: 0,55 på landsväg enligt fabrik. 0,44 enligt vårt test vid snålkörning.




Så kör du snålt

Gamle F1-stjärnan Reine Wisell är inofficiell svensk mästare i snålkörning. Han kör barfota.

- Jag vill känna gaspedalen, säger han.

Vid ett ekonomirally Östersjön runt vann ett polskt team överlägset. De hade en speciell teknik. De gasade upp till 110 km i timmen och sedan frirullade de och snålkörde till 70, 80 km i timmen.

Märkligt nog hade de klart lägst förbrukning men medtrafikanterna blev vansinniga på dem eftersom de aldrig höll jämn fart.

De hade mejslat fram tekniken hemma i Polen under många träningspass.

I trafik bör man köra så här:

1) Mjuk gasfot. Inga häftiga tryck eller lyft.

2) Utnyttja rörelseenergin i nedförbackar men frikoppla inte. Moderna motorer stryper bränsletillförseln på bästa sätt.

3) Undvik kritiskt varvtal - alltså för lågt varvtal.

4) Försök hitta din motors bästa varvtal för ekonomisk dragkraft. Ofta ligger det under 2 000 varv per minut. Då hamnar hastigheten någonstans mellan 80 och 110 km i timmen.

5) Välj rätt bil. En dieselmotor drar 20-30 procent mindre bränsle än motsvarande bensinbil. En bensindriven hybridbil sparar mest bränsle i stadstrafik.




Rudolf Diesel uppfann motorn som fått hans namn. Genom att spruta in olja och syre i en cylinder under hårt tryck och hög temperatur fick han blandningen att explodera utan tändstift. Patentet godkändes 1892. Dieselmotorer går att köra på vegetabiliska oljor och lämnar alltså inget tillskott av växthusgaser.

Rudolf Diesel omkom under en sjöresa 1913.

—-slut—-




Världens snabbaste dieselbil heter JCB Dieselmax och har en toppfart på 563 km i timmen. Rekordet sattes förra året.

Numera utrustas även racerbilar med dieselmotorer. Förra året vann en Audi med dieselmotor klassiska Le Mans. Man körde 518 mil på 24 timmar.

—-slut—-

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen