Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Energikrisens kunskaper aktuella igen

Bränslepriserna stiger och miljöhoten tornar upp sig. Det är hög tid att damma av de gamla kunskaperna från förra energikrisen. Det är dags att åter blåsa liv i luftmotståndskoefficienten.

Då, på sjuttio- och åttiotalet, tävlade tillverkarna i att göra så aerodynamiskt fulländade bilar som möjligt för att spara bränsle. Varenda bilannons innehöll en uppgift om hur hög luftmotståndskoefficient, cw-tal, bilen hade. Ungefär på samma sätt som vi i dag trimmas i hur mycket koldioxid som släpps ut per kilometer.

Energikrisen försvann och luftmotståndet föll i glömska, åtminstone som säljargument i reklamen. Dessutom finns det en biltrend som gör att många tillverkare talar tyst om cw-värdena. Den heter suv. Stora, höga och ofta fyrkantiga klosser som har cw-tal i klass med lastbilar.

När man vet att droppformen är den form som alstrar minst luftmotstånd, så är det lätt att förstå att jättar som exempelvis Range Rover och BMW X5 har en del plåtarbeten att utföra för att ökar aerodynamiken.

- Jag tror inte att tillverkarna bryr sig om luftmotstånd, bränsleekonomi eller miljöpåverkan när de tar fram sådana här jättebilar. Det handlar enbart om sända ut signaler som ger ägaren en känsla av styrka och upphöjdhet, säger Lasse Pettersson, gammal bilbyggare och i dag lärare på Umeå Institute of Design.

Han var själv med och lanserade Volvos 700-serie i början av åttiotalet, då det fortfarande var högaktuellt med låga cw-värden.

- Jag minns att vi fick mycket skäll av den tyska tidningen Auto Motor & Sport, som skrev att Volvo 760 var lika aerodynamisk som en tegelsten, skrattar Lasse Pettersson.

Han anser att NSU RO80 var en föregångare när det gällde luftmotstånd, en modell som lanserades redan 1967. NSU försvann sedan in i Volkswagen-koncernen, där det främst är Audi som har förvaltat arvet efter RO80:an.

- Jag tycker att Audi har varit duktiga på att göra aerodynamiskt vettiga bilar, som samtidigt har tilltalat en stor konsumentgrupp, menar Lasse Pettersson.

För så är det, den aerodynamiskt fulländade bilen tenderar att se lite lattjolajbans ut. Ett exempel är Mercedes konceptbil Bionic. Den har hämtat formerna efter en liten fisk, som i sin tur ser ut att vara plockad ur "Den lilla sjöjungfrun". Så trots en fantastisk ingenjörskonst som pressat ned cw-värdet till 0,19 - en standardbil ligger strax över 0,3 - så är frågan hur många som vill sätta sig bakom ratten på Bionic?

En annan modell var Hondas hybrid Insight, med ett cw-tal på 0,25. Men med sina svepande former och täckta hjulhus blev det alltför mycket mini-batmobil. Så trots att det var den bränslesnålaste bilen på marknaden lades modellen ned förra året och är nu ersatt av den mer traditionella Honda Civic-hybriden.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen