Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Hitlers lilla helvete

Elin Wrethov har gått på pjäsen ”Hitlers barndom” och ser en snygg, lätt stiliserad föreställning. Samtidigt frågar hon sig vad det egentliga syftet är.

Adolf Hitlers barndom var traumatisk men att skylla hans senare gärningar på uppväxten är en lite för enkel förklaring.Bild: Jeanette Höljefors
Det hände sig då och då under gymnasieåren att skolan skickade iväg en för att se på teater och dessa uppsättningar var inte sällan otäcka, brutala historier. Jag antar att det äldre gardets intention var att väcka oss egocentriska tonåringar, tvinga oss till en stunds reflektion över världens tillstånd.

En god intention, oklart hur den gjorde nytta, men det är minnet av dessa teaterutflykter som kommer till mig när jag ser Öresundsteaterns uppsättning av Hitlers barndom på Landskrona teater.

Pjäsen, som är skriven av Niklas Rådström, skildrar Adolf Hitlers barndom fram till elva års ålder och bygger på den schweiziska psykoanalytikern Alice Millers idéer om hur tidiga barndomsupplevelser formar en människa.

Adolf Hitler växte enligt källorna och enligt manus upp i ett utåt sett välmående hem, men med en brutal, sadistisk far och en undergiven mor. Öresundsteatern skyggar inte för det våldsamma i den här historien utan iscensätter realistiskt hur lille Adolf gömmer sig under matbordet och får spö av pappa Alois, medan mamma Klara blir uppläxad och örfilad. Föreställningen är stundtals otäck.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen