Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Misslyckat hästköp prövas i rätten

Återigen stäms en företagare i Helsingborg som förmedlat en hästaffär. Köparen anser att hästen har ett så allvarligt fel att hon vill häva köpet.

För tredje gången i år stäms en hästförmedlare med eget företag i Helsingborg av en missnöjd kund.

Den här gången är det en familj i Svalöv som anser sig vilseledd av förmedlaren. Mamman sökte i somras efter en lämplig häst till sin dotter. Via en annons på Nätet hittade hon en lovande häst hos ett företag i Helsingborg - en 14-årig New Forrestponny.

Ponnyn utannonserades med beskrivningen: "Ställer upp i alla lägen och hoppar allt. Välriden med egen motor, kvick i benen. Snäll att sköta, sko, lasta mm". "Superläromästare för Dig som vill ut och tävla och lära dig något".

Mamman och dottern åkte dit och provred ponnyn. Enligt mamman förklarade de klart och tydligt att en förutsättning för köpet var att ponnyn var lättriden, eftersom dottern skulle lära sig i sadeln. Enligt mamman bedyrade förmedlaren att hästen uppfyllde kravet.

I mitten av september genomfördes affären. 35 000 kronor betalade mamman.

De första dagarna fick ponnyn enbart gå i hagen för att vänja sig vid sin nya miljö, uppger mamman. Enligt henne upptäckte sedan dottern att hästen inte alls var snäll och lämplig som läromästare. Flickan blev avkastad tre gånger när hon skulle träningsrida för en tränare.

Nästa dag försökte dottern på nytt, men blev åter avslängd. Då ringde familjen till förmedlaren i Helsingborg för att reklamera köpet. Enligt mamman accepterade förmedlaren att ta tillbaka hästen och erbjöd en annan häst.

Familjen tyckte dock inte att utbyteshästen var lämplig och begärde därför pengarna tillbaka. Enligt mamman har förmedlaren sagt nej till det, därför stämmer nu familjen förmedlaren. Ponnyn hade ett fel redan vid köpet, menar mamman. Att felet var väsentligt för dottern borde förmedlaren ha insett.

Eftersom säljaren har ett företag är det konsumentköplagen familjen stödjer sig på. Felet upptäcktes inom sex månader, det är därför förmedlaren som måste bevisa att felet inte fanns där från början.

Advokat Lars Deckeman, familjens ombud, vill inte uttala sig om tvisten:

— Jag vill inte kasta skräp på någon part. Du får dra dina egna slutsatser varför samma förmedlare har stämts tre gånger i år.

På företagets hemsida uttalar sig människor, som uppges vara tidigare kunder, om förmedlarens service och hennes hästar. Där är det bara positiva ord.

HD/NST har flera gånger talat in meddelanden på förmedlarens telefonsvarare, men hon har inte hört av sig. I de tidigare fallen har hon vägrat uttala sig för tidningen.

Eftersom tvisten rör ett levande djur, som kostar pengar varje dag, kommer Helsingborgs tingsrätt att avgöra målet skyndsamt.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen