Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Opinion

Okunskap om etanol

När regnskogen skövlas för att bli etanolplantager ökar koldioxidmängden i jordens atmosfär, skriver Bo Persson, fristående miljödebattör.

Replik till Kristina Birath, Gröna Bilister, med rubriken "Lyft fram de goda exemplen", Debatt 29/11.
Kristina Birath argumenterar för en ökad användning av etanol från sockerrör i Brasilien som drivmedel för bilar. Hon uppvisar dock en stor okunskap när hon påstår att produktionen av etanol från sockerrör i Brasilien inte kommer i konflikt med önskemålen om att bevara regnskogen.

Faktum är att nästan all sockerrörsodling i Brasilien sker på före detta regnskogsmark. I Sao Paulo-regionen där de flesta etanolfabrikerna finns odlas sockerrör på mark som tidigare utgjort den så kallade Atlant-regnskogen, som det numer bara finns några få procent av. Att det inte skulle finnas etanolfabriker i Amazonas som hon också påstår är ren och skär lögn. Det var inte länge sedan (i somras) som brasilianska myndigheter befriade över 1 000 'etanolslavar' på plantager tillhörande ett av de största etanolkombinaten i Brasilien; Para Pastoril et Agricola S. A. som ligger - just det, i Para i Amazonas, mer än 150 mil norr om Sao Paulo. Detta uppmärksammades av medier i hela världen och att Kristina Birath missat det så helt och hållet är gåtfullt.

När regnskogen skövlas för att bli etanolplantager ökar koldioxidmängden i jordens atmosfär av flera skäl. Dels eftersom regnskogen i sig varit en 'sänka' för koldioxid genom att koldioxid från luften tagits upp och syre har avgetts från den biotoprika regnskogen. Dels eftersom sockerrören bränns före skörd vilket i sig skapar stora koldioxidutsläpp.

Visst, koldioxiden har tidigare tagits upp från atmosfären av sockerrörsplantan men hade man i stället låtit regnskogen växa kvar hade den tagit upp koldioxid i stället där kolet delvis gått in i deponi.

Bränningen av fälten är nödvändig för de manuella skördemetoder som fortfarande dominerar. Det är givetvis bra om de svenska inköparna av etanol från Brasilien kan ställa krav som innebär att man eliminerar bränningen men det har man hittills inte gjort.

Nej, det bästa alternativet till dagens bensin- och dieseldrivna bilar är varken sockerrörsetanol från Brasilien eller palmolja från Indonesien. Det är i stället en utbyggd kollektivtrafik med tåg, spårvagnar eller trådbussar och på sikt hybridbilar med plug-in funktion som går på el i städerna och på bensin, diesel eller eventuellt miljöcertifierad etanol utanför städerna.
Bo Persson

Orsa

fristående miljödebattör

tidigare verksam vid Naturvårdsverket
Gå till toppen