Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Mitt i genrens eviga kulregn

Den amerikanska gangsterfilmen är en genre med storslagna traditioner. Brott och straff. Ond bråd död. Individ och samhälle. Familjeband och hämnd. Hänsynslöshet och moral.

Gott och ont. Ja, det är som om den organiserade brottsligheten är en spegelbild, en ständigt närvarande skräckinjagande och förnekad tvillingsyster till allt det som gjort USA till världens enda supermakt. Ett oemotståndligt samband, fyllt av filmiska möjligheter, för amerikanska regissörer. Så från William Wellmans "Public Enemy" med James Cagney 1931 till James Grays "We own the Night" 2008 är steget egentligen inte särskilt långt. Och däremellan finns en hel del av den amerikanska filmhistoriens främsta verk bland alla gudfäder och maffiabröder med eller utan franska kontakter och ärr i ansiktet.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen