Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Allt fler utrustar sig för att rädda liv

Chansen att överleva ett hjärtstopp utanför sjukhus är några få procent. Med defibrillatorer kan ytterligare liv räddas.

NV-SKÅNE. Årligen drabbas cirka 10 000 personer i Sverige av plötsligt hjärtstopp. Chansen att överleva minskar med 10 procent för varje minut som går. Därför är det viktigt att så många som möjligt kan ingripa och påbörja hjärt- och lungräddning innan den kritiska tiden passerats.

Hjärt- och lungräddning kan hjälpa patienten att överleva men den botande hjälpen är defibrillering. Det vill säga att man med en elektrisk puls återstartar hjärtat.

Från att ha varit komplicerade maskiner som bara läkare kan använda är den senaste generationen defibrillatorer både automatiska och i det närmaste idiotsäkra.

- Det är nästan omöjligt att göra någon skada, säger Johan Silverstolpe som är kardiolog och ansvarig för den prehospitala hjärtvården i Region Skåne. Däremot finns det en god möjlighet att rädda liv, även om man är lekman.

Maskinerna kostar under 15 000 kronor och har bara två knappar. En för på/av och en för att avfyra elstöten. Avfyringen fungerar endast om maskinen upptäckt hjärtflimmer.
Assistancekåren i Helsingborg är ett företag som beslutat att ha en defibrillator i första hjälpenväskan.

Donald Pilblad som äger Assistancekåren i Helsingborg, Landskrona och Lund ser det som ett sätt att höja kvaliteten på den service de kan erbjuda.

- Vi är ofta ute och kör. Vi finns ofta på platser med mycket folk och kan snabbt sätta in livräddande åtgärder. Därför finns nu utrustningen i våra åtta bilar.

Donald Pilblad hoppas att fler följer i Assistancekårens fotspår.

- Man lyckas säkert inte rädda alla, men nu vet vi att vi kan göra allt som står i vår makt. Det är skönt att veta.
Sedan några månader tillbaka har samtliga räddningstjänster i NV-Skåne ett avtal med Region Skåne som innebär att de rycker ut med sina brandstyrkor vid misstänkt hjärtstillestånd. I brandbilarna finns defibrillatorer och all personal har genomgått utbildningen.

I NV-Skåne har bland annat Ängelholms Taxi skaffat defibrillatorer i fyra av sina bilar.

Taxi Helsingborg med 200 förare har - enligt vd Tommy Edlund - börjat titta på möjligheten men ännu inte tagit ställning.

I Landskrona har taxi just nu inga konkreta planer på att skaffa utrustningen.

Lions i Ängelholm håller på att samla in pengar för att kunna köpa ett par maskiner som de avser skänka till två större butiker i området.

I somras skaffade Båstad Golfklubb en defibrillator efter att fyra personer dött på klubbens banor under lika många år.

Polisen har tidigare haft frågan uppe men avstått från att ha defibrillatorer som standardutrustning i polisbilarna.

Det pågår dock ett försöksprojekt kallat Salsa i Stockholm. Där har Hjärt-lungfonden finansierat defibrillatorer som placerats i taxibilar, polisbilar och brandbilar. Dessutom har 75 publika anläggningar bland annat Globen, Ikea och flygplatserna utrustats. Sedan 2001 har överlevnaden hos de som drabbats av plötsligt hjärtstillestånd ökat från två procent till 7 procent i försöksområdet.

I till exempel Seattle i USA - där man kommit mycket längre med utplacering av maskiner i offentlig miljö - talar man om 18 procents överlevnad.
Gå till toppen