Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Vill bli Europas ledande vattenproducent

Anrika Ramlösa hälsobrunn ska växa i Danmark och bli Europas ledande vattenproducent. Det hoppas Otto Drakenberg, ny vd för ägaren Carlsberg Sverige som ingår i den danska bryggerijätten.

Receptionen är sedan länge ersatt av en låst dörr och det klassiska varumärket Ramlösa är sedan i fjol hopslaget med Vichy Nouveau, som 1987 var först ut med smaksatt vatten. Förändringens vindar på vattenmarknaden märks även på Ättekulla industriområde där Ramlösavattnet tappas på flaskor sedan 1973.
Ett exempel är nya blåsmaskiner som gör att företaget blåser upp sina plastflaskor på plats och sparar in en del transportkostnader. Flaskorna levereras till fabriken som små provrör som sedan värms upp till hundra grader och utvidgas med starkt lufttryck.
Det var en av många saker som 41-årige Otto Drakenberg, nytillträdd vd, fick lära sig när han nyligen praktiserade på vattenfabriken. Merparten av verksamheten, öl och läsk, är förlagd till Falkenberg och Falcon. Där producerades även Vichy Nouveau fram till i fjol då det slogs samman med Ramlösa, och blev ett så kallat subvarumärke. Allt vatten säljs numera som Ramlösa, i bland med tillägget Vichy Nouveau, och den karakteristiska etiketten ändrades. Porträttet på brunnsvattnets hårfagre upptäckare Johan Jacob Döbelius krympte, och varumärkeskännare tog sig för pannan eftersom man befarade att sammanslagningen skulle urholka det starka varumärket.
Carlsberg menar dock att sammanslagningen blev lyckad. Ramlösa rapporteras ha ökat sin försäljning med 42,8 procent, vilket beror på att Vichy Nouveau numera är en del av Ramlösavattnet.
— Totalt sett har vi i fjol ökat vattenförsäljningen med cirka 15 procent jämfört med 2006, säger informationschefen Ann-Louise Kämpe.
Det nya Ramlösavarumärket var sjösatt på marknaden innan Nordenchefen för Goodyear, Otto Drakenberg, bytte från däck till dryck. Han tror stenhårt på "nya" Ramlösa och talar liksom informationschefen om det som ett lönsamt varumärke.
De vill inte avslöja några vinstsiffror som stöd för påståendet. Men klart är att både Carlsberg Sverige och koncernen går med vinst (se fakta intill).
— Jag kan säga att 2007 var ett av de goda åren för Ramlösa, säger en optimistisk Otto Drakenberg.
— Till skillnad från andra produkter som man outsourcar till Asien ska vi bli vid vår läst här i Ramlösa. Vi vill bli Europas ledande vattenproducent.
Hur ska det gå till?
— Ramlösa ska vara ett premiumvattenmärke. Vi ska utveckla det som finns i flaskan och paketeringen. Vi ska investera i anläggningen och satsa på vår personal. Med en engagerad stab av medarbetare kan vi snabbt få ut våra produkter på marknaden.
I vattenfabriken investeras för totalt 100 miljoner kronor under 2007 och 2008 för att hänga med på en växande vattenmarknad.
— Vi konkurrerar mer och mer på en internationell marknad, och ska närmast etablera Ramlösa på den danska marknaden.
Målsättningen är en tioprocentig tillväxt under de närmaste åren. Något som på sikt kräver ökad tillgång till vatten. Därför har företaget inlett diskussioner med Helsingborgs stad med syfte att få en ökad tilldelning av den totala vattenvolym som kommunen har tillstånd att pumpa upp från infiltrationsområdet på Örbyfältet. Kommunen har tillstånd att hämta upp mer vatten än vad de gör av med, och Carlsberg kan inte få nya vattendomar.

Ramlösas drycker

Ramlösaanläggningen producerade 84 miljoner liter under 2007 och planerar i år för en ökning med 8 miljoner liter. I fjol såldes 72 miljoner liter vatten i Sverige. Resten gick till utlandet där Danmark är störst.
Ramlösa tillverkar 75 artiklar (olika slags flaskor och burkar), fördelat på 12 olika smaker, i och med sammanslagningen med Vichy Nouveau.
Ramlösa original sålde mest i fjol, cirka 30 procent, följt av citrus och skogshallon.
På hela vattenmarknaden är det smaksatt kolsyrat vatten som konsumeras mest, 59 procent, naturellt kolsyrat svarar för 39 procent och stilla (utan kolsyra) svarar för 2 procent.
Källa: Carlsberg Sverige
Gå till toppen