Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bil & Trafik

Så mycket kostar din korta biltur till affären

Den där lilla korta bilturen till konsum är både dyr och onyttig. Bränsleförbrukningen för tre kilometrar kan öka med 129 procent.

Tyska tidningen Auto-Bild har kollat 28 olika modeller - hur mycket drar de under de första tre kilometrarna?

Alltså den där turen på söndagens morgon till bageriet eller affären för att köpa färska frallor.

Det blir dyra frallor.

Dessutom sliter de där korta bilresorna på bil och miljö.
Auto-Bild startade alla sina testbilar med kalla motorer och sedan körde de tre kilometer.

BMW 335i drog mest. Förbrukningen motsvarade 2,08 liter per mil. Det var 128 procent över vad fabriken anger för blandad körning.

Snålast var Toyota Prius med 0,66 liter per mil. Det motsvarar 29 procent över fabrikens siffror.
Prius är en hybrid med el och bensinmotor och här visar det sig att tekniken verkligen gör nytta. Bilen drevs tidvis bara på el-motorn vilket pressade förbrukningen av bensin.

Dieslarna var genomgående snålare än bensinbilarna.

Fiat Punto diesel drog 0,82 liter - 78 procent mer än fabrikens uppgifter.

Snålaste bensinbilen var Mini Clubman som drog 0,92 - 67 procent över fabriksuppgiften.

I försöket fanns två Volkswagen Passater - en diesel och en bensinbil.

Skillnaden mellan de två var minimal.

Passat 2,0 TDi drog 1,23 liter.

Passat 1,8 Tsi bensin drog 1,26 liter.

Törstigaste dieselbilen var VW Touareg med en femcylindrig diesel. Den drog 1,86 liter per mil.
Auto-Bild räknade också ut vad bränslet kostade för den där korta turen till konsum.

Kostnaden för Prius var 2:46 kronor.

En BMW 335i kostade 8:41 kronor.

Auto-Bilds test visade att en Skoda Octavia med en bensinmotor på 1,6 liter under den första kilometern drog 1,75 liter per mil.

Efter tre kilometer var förbrukningen nere i 1,29 och vid fem kilometer 1,19 liter.
Auto-Bild uppger inte hur kallt det var utomhus när försöket genomfördes. Men vi kan misstänka att i vårt kalla klimat skulle förbrukningen var ännu högre.

Du kan kolla själv

Bildatorn ljuger inte

Om du har en dator i din bil som mäter förbrukningen kan du själv kolla vad din bil drar vid kallstart.

Men kan man verkligen lita på datorn?

- I och med att bränsleblandningen styrs elektroniskt kan man entydigt lita på att motorsignalen ger rätt värden, säger professorn i fordonsteknik Jürgen Stockmar till tyska Auto-Bild.
Varva inte din kalla motor

Alla bilar drar mer med bränsle när motorn är kall.

Bensinmotorer mer än dieslar.

Anledningen är att blandningen blir fetare - alltså förhållandet mellan bensin och syre.

Dieslar är inte lika känsliga.

En kall motor släpper ifrån sig ungefär dubbelt så mycket avgaser som en varm.

En kall motor slits också mer än en varm.

Saabs duktige motorkonstruktör Per Gillbrand säger:

- Allt under 85 grader är kallstarter.
Alltså:

Varva aldrig upp en kall motor.

Rör inte gaspedalen när du startar en bil med insprutning. Datorn gör det bättre än människan.

Smörjoljan ligger längst ned i motorn och om du gasar så blir det mycket stort slitage på cylinderväggar, kolvar och vevaxel eftersom de inte får nödvändig smörjning.
Även katalysatorn kan skadas om du varvar upp eftersom den inte nått arbetstemperatur.

Den släpper också igenom mer smuts när den är kall.

Även partikelfiltret på en diesel arbetar sämre och kan skadas.

De flesta motorer uppnår rätt arbetstemperatur först efter cirka två mil vid normal körning. Då ska oljan vara mellan 80 och 90 grader.

Fram till dess - kör på låga varv.

Motorvärmare minskar förbrukning och slitage dramatiskt. Men även energin till en motorvärmare påverkar miljön.
Gå till toppen