Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Hon har kompat de flesta

Margareta Nilsson har gått en lång väg med musiken, från Allègatan i Klippan till Kulladal i Malmö. Hon har skrivit all musik till årets uppsättning på Fredriksdalsteatern. Men hon trivs bäst som doldis.

Margareta Nilsson bor i ett idylliskt villakvarter i Malmö. Hon gifte sig för ett halvår sedan med sin Staffan Hansson. De har levt ihop sedan 1992 och har två barn – Herman, 10 år och Tova, 5 år. Nu var det dags, tyckte de.
— Men jag behåller mitt gamla efternamn. Det har varit svårt nog att pränta in Nilsson. Att byta till Hansson skulle göra mig helt anonym.
Hon skojar lite. Rampljuset är inget hon har sökt inom musiken. Hon är pianist, sångerska, arrangör och kapellmästare. De senaste 17 åren har huvuduppgiften varit kapellmästare på Fredriksdals friluftsteater. Hon har komponerat sångmelodier och musik för "Rabalder i Ramlösa", den första uppsättningen där med originalmusik.
— Jag är en doldis som bara är känd av folk i branschen. Jag har aldrig velat vara stjärna. Ju mer jag har sett av det livet, desto mindre lockad har jag blivit. Många människor är otroligt ohyfsade mot artister och ger dem inget privatliv.
Hon är född och uppvuxen i Klippan. Borde ha varit med om den så kallade Klippanpopen eftersom hon var en av de mycket få tjejer som spelade instrument och gillade rock.
— Nä, jag missade alltihop. Kanske för att jag var en snäll flicka i EFS och började på Sundsgårdens folkhögskola i Helsingborg när punken kom.
Men i tonåren rockade hon en gång med ett band i idrottshallen i Klippan.
— Jag spelade piano i The Ramones "Blitzkrieg bop" och "Sheena is a punkrocker". Sedan dess har jag drömt om att få fläska på i ett gitarrsolo!
Efter utbildningen var hon bland annat rock'n'rollinstruktör på Rosengård i Malmö och hade huvudrollen i "Rock-Carmen" på Nyan i Malmö. Hon spelade i allt från Kvinnaböske band till Count Bengtssons orkester. Turnerade i många år med svenska favoriter som Lill-Babs och Lasse Berghagen.
— Det finns inte någon 50-plussig svensk artist som jag inte kompat.
När sonen var ett år hade hon fått nog av att spela ute på nätterna.
Hon började hos Nils Poppe 1991 och året därpå undrade han om hon ville bli hans kapellmästare.
— Jag tänkte att det kunde jag väl prova en sommar. Eva Rydberg säger att jag är anställd på livstid.
Att göra ny musik till "Rabalder i Ramlösa" var en tuff men skojig utmaning. Hon har tidigare gjort musik till barnprogram i tv. Nu ville Eva Rydberg höra bastuba och annat örongodis från förra sekelskiftet.
— Jag har ju en klassisk skolning, men brunnssextetter och schlagers på stenkaka visste jag inte mycket om. Jag lyssnade på en massa skivor och studerade ragtime, skillingtryck, operett och valser.
Enmansorkestern Margareta Nilsson har i hemmastudion gjort all musik med hjälp av syntar och samplade ljud. Om vissa tongångar klingar välbekanta så är det kända slingor som hon har lagt in på vilje.
— Det jag gillar allra mest är att skapa musiken själv.
Under en särskilt hektisk period blev det för mycket. Arbetet med renässansmusiken i "Herrskap och tjänstehjon" höll på att knäcka henne. Hon var så stressad att hon inte kunde koppla av ens under semestern med familjen.
— Jag blev "vidbränd", skämtar hon. Man vill vara till lags. Resultatet på scenen blev dö'coolt, men priset var högt. Även om det låter lyxigt för en frilansare, så har jag lärt mig att tacka nej till uppdrag.
Vid genrepet till "Rabalder i Ramlösa" kallades hon upp på scenen. Där överraskades hon med årets Johnny Bode-stipendium på 10 000 kronor.
— Jag sätter gärna sprätt på pengarna, men visst har jag fått en del godmodiga gliringar ... Johnny Bode var en mycket skandalomsusad Malmömusiker och artist, förklarar Margareta.
Hon bryr sig inte om herr Bodes solkiga rykte, utan gläder sig åt bidraget i kassan, och de smickrande motiveringarna "en musikant i ordets rätta bemärkelse" och "unika, genreöverskridande egenskaper".
Vad har du ogjort?
— Jag har alltid velat skriva pop- och rocklåtar för andra. Men nu är jag nog för gammal och bor i fel stad för de nödvändiga kontakterna. Dessutom tappar jag lusten när allt låter så tillrättalagt.

Visste du att...

Margareta Nilsson har absolut gehör.
Hon körade när Carola 1991 vann i Sverige och Europa med "Fångad av en stormvind".
Hon gillar inte smink eller att klädshoppa.
Gå till toppen