Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Toyota har problem med oljeslukande motorer

Toyota anses vara bilmärket med högst kvalitet. Men de sista åren har Toyota i det tysta genomfört stora motorrenoveringar på vissa årsmodeller av Toyota Avensis och Corolla som slukar stora mängder olja. Inte ens Motormännen har känt till de oljetörstiga bilarna.

Toyota Avensis är en av modellerna som har problem med att motorerna slukar allfö mycket olja.
Toyota är inte alltid bäst. Men få känner till Toyotas problemmodeller. Inte ens Motormännen, som har dagligen kontakt med svenska bilägare, har känt till Toyotas sorgebarn.

– Jag är lite överraskad eftersom jag aldrig hört talas om det här tidigare, säger Rolf Lööw, tekniker på Motormännen.
Det Toyota Avensis 1,8 VVTi och Toyota Corolla 1,6 VVTi av årsmodellerna 2000 till 2002 som skapat många problem de sista åren.
Bilarna har efter några tusen mils körning börjat konsumera anmärkningsvärt stora mängder med olja. Bilarna kan dra flera liter olja per hundra mil.
Eftersom få i dag rutinmässigt tittar på bilens oljesticka har bilägarna inte upptäckt oljeförbrukningen förrän varningslampan lyser på instrumentbrädan. Och då kan oljestickan nästan vara torr. Om det lett till motorhaverier är däremot inte känt.
Förklaringen till felet brukar förklaras med att skrapringarna på kolvarna inte håller tätt eller att det är fel på metallen i cylinderväggarna.
Oljetörsten upptäcks först efter att nybilsgarantin gått ut. Men när Toyota-verkstäderna upptäckt felet har man renoverat med vad man kallar goodwill-garanti.
Enligt Toyota Swedens informationschef Bengt Dahlström gör man noggranna mätningar av oljeförbrukningen innan man renoverar bilarna. Men en reparatör på en Toyotaverkstad har en annan version av hur det går till.

– När vi får in en sån här bil så blir det byte av motorblocket med en gång, säger reparatören som vill vara anonym.
Hur många Toyota-bilar som varit drabbade är oklart. Bilregistret har bara statistik på modellnamn och inte motortyper. Men troligtvis rör det sig om över 15000 bilar av de aktuella modellerna. Hur många bilar som renoverats med goodwill kan informationschef Dahlström inte precisera.

– Det rör sig om några tusen bilar, säger han.
Trots att flera tusen bilar har ansett så dåliga att de måste genomgå en omfattande renovering har Toyota bestämt sig för att inte gå ut offentligt med problemet.

– Går man ut med et brev till bilägarna har alla problem. Men det beror naturligtvis mycket på hur bilarna sköts och hur de körs, säger Dahlström.
Rolf Lööw på Motormännen anser att Toyota agerar fel.

– De borde gå ut med en kampanj och informera ägarna via brev, säger han.
En förklaring till att felet är relativt okänt trots omfattningen beror naturligtvis på att felen åtgärdats omgående när felen upptäckts.

– Vi är rädda om våra kunder, säger Bengt Dahlström.
Samtidigt har man upprätthållit Toyotas rykte om att ha hög kvalitet på sina bilar.
Gå till toppen