Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Träna din hjärna!

Sitt inte och slöa till! Med lite hjärngympa kan du både få bättre minne och lösa problem lättare.

Precis som kroppen mår hjärnan dåligt utan motion. Genom att utmana sin hjärna hjälper man den att göranya kopplingar och använda fler områden.
– Man blir mer hel–hjärnad, säger Gabriella Wejlid, som är författare och föreläsare i minnesteknik och tanketräning. Om man aktiverar de otränade områdena i hjärnan genom att göra saker man är ovan vid får man ett större område som är uppvärmt och aktiverat, som man kan använda sig av.
Bra med förvirring

Gabriella Wejlid menar att allt som förvirrar oss lite grann är bra för hjärnan – det gör att vi måste skärpa till oss och tänka i nya banor.
– Prova att borsta tänderna med vänster hand om du är högerhänt, tipsar hon. En högerhänt persons hjärna är upptränad för att använda högra delen av kroppen. Genom att använda vänstra delen stärker man kopplingarna i den högra hjärnhalvan, och även samarbetet mellan hjärnhalvorna.
Jobbar man inte ordentligt med hjärnan regelbundet så dammar den igen. Men den går att väcka, säger Gabriella Wejlid uppmuntrande.
– Ett bra sätt att börja väcka sitt minne är att gräva efter något som ligger långt tillbaka i tiden, till exempel att försöka komma ihåg namnet på alla klasskamraterna från mellanstadiet. Då letar man riktigt långt bak i minnet, och aktiverar och öppnar nya delar av hjärnan.
Utmana hjärnan

För att träna upp sitt minne bör man använda flera sinnen än man är van vid, enligt Gabriella Wejlid.
– Om man brukar oroa sig för att man har glömt att blåsa ut ljusen innan man gick hemifrån kan man lukta på ljuset efter att man blåst ut det. Sen minns man doften av nyutblåst ljus, och kommer ihåg att man visst blåste ut det. Minnet lagras i hjärnan på ett annat sätt när man också har en doft knuten till minnet. Då kommer man lättare ihåg det.
Grundprincipen för att träna sin hjärna är att utmana den med nya saker.
– Det händer att jag bäddar sängen i mörkret då och då, eller blundar när jag äter, för att ge hjärnan nya intryck, säger Gabriella Wejlid.

Sju vägar till vältrimmad hjärna

1. Lös korsord

Korsord eller sudoku, när man letar efter möjliga lösningar, är bra sätt att använda hela hjärnans nätverk.
2. Träna med humor

Humor bygger ofta på att man gör nya kopplingar i hjärnan. Vi leds in på ett välbekant spår, men sen kommer ett tvärkast till något helt annat.
3. Läs

När vi läser får hjärnan själv skapa bilder, jämfört med när vi ser på tv och bilderna levereras färdiga.
4. Korsvisa rörelser

Även hjärnan tränar när kroppen tränar. Alla rörelser som innebär att man korsar höger och vänster sida – till exempel nuddar höger knä med vänster hand – tränar upp samarbetet mellan de båda hjärnhalvorna.
5. Motionera

Träning ökar blodgenomströmningen och därmed syretillförseln till hjärnan. Det i sin tur förbättrar nybildandet av hjärnceller.
6. Gör saker på nytt sätt

Ta en annan väg till jobbet, läs tidningen upp och ner, gör dina arbetsuppgifter i en helt annan ordning eller på ett helt annat sätt. Det utmanar hjärnan.
7. Sov mer

Stress och sömnbrist är de vanligaste orsakerna till dåligt minne och koncentrationssvårigheter.
Källa: huvudsidan.se

Bra länkar

www.lumosity.com - här finns spel för att träna hjärnan och övningar för minnet och koncentrationen.

www.aboutworkingmemory.com- testa ditt arbetsminne!

www.huvudsidan.se - allt om hur du tränar hjärnan, hur minnet fungerar med mera.

Gå till toppen