Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

Raka spåret mot framtiden

Nicoleta Palerson är en av få järnvägsingenjörer som utbildas på Järnvägsskolan. Hon är också en av dem som spås en ljus framtid inom branschen. Med ett år kvar på utbildningen kan hon välja och vraka bland jobberbjudanden och hon har redan nappat på ett. Från examensdagen kommer hon arbeta som signal- och baningenjör på konsultföretaget Atkins AB.
– Vi väljer ju företag, det är inte de som väljer oss. Det är inga problem att få jobb, säger hon.
Hon fick kontakt med företaget på en minijärnvägsmässa i Ängelholm och har redan hunnit arbeta som trainee under sommaren. Fram till examen har hon nu tjänstledigt.
– Framtiden går som på räls. Järnvägsingenjör är ett bra betalt jobb och varierande, säger Nicoleta Palerson.
Hon ser stora problem i att det utbildas få personer inom järnvägsteknik i förhållande till antalet jobb som kommer att finnas framöver.
– Just att det finns för lite folk gör att det finns för lite folk att anställa. Företagen måste då anställa okunnig personal och utbilda dem internt. Det blir en extra kostnad för företagen och kan leda till att de inte kan ta större anbud.
Att bara fylla pensionsavgångarna med nyutbildade personer kan också innebära en risk.
– Det krävs en viss lärotid för att komma in i järnvägen. Därför är det fel att bara ta in nya när många går i pension.
Nicoleta är ingen nybörjare inom branschen. I hemstaden Stockholm studerade hon på Tågia industritekniska gymnasiet och fick lära sig hur man lagade tunnelbanetåg. Hon fick praktik på företaget Strukton och valde sedan att läsa tekniskt basår. Hennes intresse för signal- och banteknik växte fram och hon blev nyfiken på järnvägsingenjörsutbildningen i Ängelholm.
– Utbildningen är otroligt bra, vi går igenom alla teknikgrenar och har praktik. Det som gör oss unika är att vi kan allt om alla grenar.
Utbildningen är på tre år och omfattar 180 högskolepoäng. En stor del av undervisningen i matte, fysik, mekanik och el äger rum på Lunds tekniska högskola och på Campus i Helsingborg, staden där Nicoleta numera bor. Hon tror framför allt att hon kommer ha nytta av sin ingenjörsutbildning vid en lågkonjunktur.
– När det är lågkonjunktur i Sverige är det högkonjunktur för järnvägsbranschen, då satsar regeringen mer på järnvägen för att det ska finnas jobb.
Årets klass på järnvägsingenjörsutbildningen är visserligen fullsatt men i Nicoletas klass är de bara nio elever och klassen som gick ut i våras bestod av fem personer. För att locka fler till utbildningen tror Nicoleta att det är viktigt att visa hur häftig järnvägen är för dagens ungdomar.
– Det är många som inte vet så mycket om järnvägen. De ser det som ett rökigt ånglok men det är verkligen high tech.
Gå till toppen