Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Scen

Skrämmande skickligt

Sett någon bra skräckteater på sistone? Alltså inte en av alla blodfattiga versioner på Macbeth eller spökhistorier för barn.
Nej, tänkte väl det. Vid sidan av spökhuset på Tivoli finns det inte mycket att välja på för den som vill bli skrämd bortom vett och sans i en mörk lokal, av monster på en armlängds avstånd.
Det vill nybildade teatergruppen Farozonen göra något åt. Under samlingsnamnet Blodvemberfest sätter man upp den nyskrivna pjäsen ”Väntar på dig” och den nästan hundraåriga klassikern ”Fyrvaktarna”.
Enaktarna representerar två helt olika skräckgenrer. Tänk bioaktuella ”Låt den rätte komma in” möter ”Motorsågsmassakern”. De knyts lite nödtorftigt ihop men bjuder var och en för sig på en stunds hårresande novembermörk underhållning.
Dramatikern Jens Peter Karlsson har tidigare i bland annat lätt makabra monsterskildringen ”Mormor och morfar och monster” på Teater 23, visat att han behärskar temat.
”Väntar på dig” är en rysare som till innehållet påminner om en modern skräckfilm.
I en mörk park, som mer symboliskt skulle kunna vara en station mellan livet här och efter detta, stöter en jagad man på en kvinna som är honom märkligt bekant.
Stämningen är krypande och obehaglig. Louise Ryme lyckas med små gester, ett skratt, ett ögonkast, visa på kvinnans oberäknelighet.
Hela förställningen utspelar sig i skenet från den ångestridne mannens ficklampa och det är otroligt snyggt genomfört. Ficklampans ljuskägla ger det rätta fladdriga intrycket och som bekant är det ju det vi inte ser som skrämmer mest.
Slutet på pjäsen blir dock lite hängande i luften.
Den andra enaktaren ”Fyrvaktarna” om två bröder som tillsammans tillbringar tiden på en ensligt belägen fyr, lär ha gjort succé på skräckteaterinstitutionen Grand Guignol i Paris i början av 1900-talet. Den ene brodern blir besatt och gruvligheter sker.
Man kan väl knappast säga att pjäsen åldrats med värdighet, men ensemblen har i sin bearbetning av manuset medvetet utnyttjat de idag så slitna skräckklichéerna och de teatrala replikerna och skapat en modern splatterkomedi. Det är överdrivet, det är äckligt och det är hysteriskt roligt.
Mattias Lech och Rikard Lekander är både skickliga och samspelta.
Utan trickfilmande parerar de yxhugg, steker varandra på spisen och petar ut ögon med hjälp av gaffel. Teaterblodet stänker nästan ut på första raden och det framstår som uppenbart att skräck gör sig om inte bättre så åtminstone lika bra på teater som på film.
Båda pjäser förhåller sig till döden och det blir tydligt att vad som skrämde för hundra år sedan skrämmer även idag. Varför man sedan frivilligt går och utsätter sig för fasorna är ett annat kapitel.
Teater

Blodvemberfest

Farozonen

Av Jens Peter Karlsson, Paul Autier och Paul Cloquemin

Regi: Rikard Lekander

I rollistan: Samuel Hognert, Louise Ryme, Mattias Lech och Rikard Lekander.

Gästspelas på Teatr Weimar i Malmö till och med den 16 nov
Gå till toppen