Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Julkalender med fokus på spänning

Årets julkalender vill vara spännande och med mycket action. Och för första gången sedan 1976 är det samma karaktärer i radio och tv - men olika handlingar. "Skägget i brevlådan" sänds på tv och "Klappkampen" i radio.

Julkalendern 2008 presenterades på Kulturen i Lund. Här är fr,v Klas spelad av Måns Nilsson, Lage spelad av Anders Johansson och Renée spelad av Sandra Huldt.Bild: Stig-Åke Jönsson/SCANPIX
Inte så mycket Elsa Beskow-jul och inte så många svåra referenser. Årets julkalender vill i stället vara spännande och med mycket
action.
Och för första gången sedan klassiska "Teskedsgumman" är det samma karaktärer i både radio och tv.
— "Skägget i brevlådan" har mer färg och otroligt mycket högre tempo än vad de flesta svenska barnprogram fortfarande har, säger Kalle Lind som tillsammans med komikern Måns Nilsson skrivit manus.
— Mycket gammalt är förstås väldigt bra men är konsekvent långtråkigt.
Måns Nilsson och Anders Johansson, mer kända som Anders och Måns från radio och tv, spelar två av huvudrollerna: den neurotiske och självupptagne Klas och den snälle men inte så klipske Lage. Tillsammans med Renée (Sandra Huldt) driver de en ingenjörsfirma och gör minst sagt underliga uppfinningar. När Lage råkar skicka en inköpslista i stället för sin önskelista till tomten börjar en vild jakt för att ställa allt till rätta, annars riskerar Lage att få bara matvaror i julklapp. Men de är inte ensamma i jakten på tomten och snart inser de att hela julen står på spel...
För första gången sedan 1976, då Teskedsgumman sändes i repris, är karaktärerna desamma i radiokalendern. En idé som var Måns Johanssons egen, och som både SR och SVT nappade på. Historierna skiljer sig åt, men ett gemensamt drag är frånvaron av klassiska ingredienser som tomtar, granar och snö. Något som syns redan på den julkalender som snart finns till salu i affärerna.
— Det finns ju en traditionell svensk julskildring genom Elsa Beskow, Astrid Lindgren och många andra. Det är antingen en bondgård och en julgris med äpple i munnen eller små trähus på 50-talet med snö på fönsterblecket och barn med ögon som tindrar. Vi ville bryta det, inte för att de skildringarna skulle vara dåliga, men de finns ju redan, förklarar Kalle Lind.
En annan röd tråd under produktionen har varit att inte göra serien för svår att ta till sig. Historien ska inte vara beroende av referenser till andra sagor eller filmer.
— För barn spelar allt det där ingen roll. Jag driver en tes om "Shrek" och Pixar-filmerna, som sägs vara barnfilmer som hela familjen kan ta till sig. Det är lögn, det är filmer för en vuxen publik som barn råkar gilla för att det finns Shrek-gubbar på McDonalds. Historierna är för avancerade och har så oerhört många referenser som inte står på egna ben, säger Kalle Lind.
— Däremot kan vi ju ha tusen små presenter till föräldrarna i form av referenser. Därför tror jag att det här är en serie som faktiskt kommer tilltala hela familjen. Barnen ska inte behöva släpa med sig föräldrarna till tv-soffan.
Gå till toppen