Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hype - inte så trendkåta som förväntat

Jag ska erkänna att jag var ganska skeptisk till SVT:s nöjesmagasin “Hype”. Bara namnet gav sent-nittiotalrysningar längs ryggraden. Och idén att redaktionen måste fara till Köpenhamn och stenhippa designbaren Karriere varje vecka för att spela in programmet i stylad inredning kändes också lite...överspänt. Lägg till det en programledare som brukade jobba på Spy Bar och en redaktion som delvis kommer från menlösa “Nöjesnytt” – och du har en blandning som en populärkulturälskande person som jag bävar inför.



Men för en gångs skull kom mina fördomar på skam. “Hype” var ett småtrevligt program, som befinner sig någonstans mellan “Musikbyrån” elitistiska intelligens och “Nöjesnytts” flåsiga folklighet (läs intensivbevakning av “Melodifestivalen”). Knappast någon riktig konkurrens till storstadspress, specialiserade bloggar eller gratistidningar som “Rodeo” eller “Nöjesguiden”. Men som en sympatisk introduktion till aktuell populärkultur för en ung och icke tvångsmässigt trendkåt publik fungerar programmet.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen