Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Tornets skapare

1998 gav Anita Stjernlöf-Lund ut ”Cyrillus Johanssons Museum. Soltemplet i Karlstad” i protest mot modernismens avoghet mot tolkning av arkitektur. Johanssons museum gav henne rika möjligheter till tolkning.
Nu följer hon upp med ”Cyrillus Johansson. Från Askersund till Östersund” (Bild, text & form). I stället för att dyka på djupet med en byggnad skummar hon nu på ytan av Johansson byggnader över hela landet. Att välja honom som vägledare på en sådan resa är givande. Han levde nämligen då enormt mycket för- ändrades i Sverige, mellan 1884 och 1959. Inflytande från England – John Ruskin och William Morris – påverkade den unge Johansson under en tid då det byggdes mycket i Stockholm. I alla år fortsatte han att försvara sin personliga stil mot funktionalismens strängare krav. Han lämnade sitt avtryck på många andra håll i landet, till exempel med Höganäs gamla vattentorn, byggt 1932 då Johansson lämnat det nationalromantiska bakom sig. Tornet präglas av omsorg om materialverkan och detaljer, skriver Stjernlöf-Lund.
Boken ger en god förståelse för vad arkitektur kan och bör vara.
Gå till toppen