Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

De svävar högt i det blå

Säg den av oss som aldrig någonsin slagits av tanken att det vore härligt att kunna flyga och bara lyfta från allt på jorden och sväva fritt och bekymmerslöst. Det finns en del som inte låter detta stanna vid en dröm utan gör slag i saken. Vi tänker på medlemmarna i Landskrona Flygklubb.
För tillfället är man 50-talet registrerade segelflygare i klubben. Av dessa är 40 aktiva berättar en levande legend i form av Göran Ax. Göran är synonymt med segelflyg i Landskrona. Hans meritlista omfattar allt från VM ner till SM.
Vi träffade några engagerade och entusiastiska medlemmar en lite småmulen lördag på flygfältet i Viarp som verksamheten utgår i från. Ronny Lindell är en av dagens framgångsrika segelflygare tillsammans med hustrun Gunilla.
– Hemligheten med segelflyg ligger i uppvindarna. Hur mycket värme marken släpper ifrån sig. Det är absolut bäst att flyga precis när löven spricker ut och det ska helt vara växlande molnighet, berättar han samtidigt som han visar den för en lekman trånga och komplicerade sittbrunnen på hans eget ensitsiga plan.
– Fast det går också utmärkt att flyga i snöväder. Då är vindarna bra. Är det för varmt så blir det inte lika bra förutsättningar, tillägger han.
Efter att vi har kikat lite på de flygplan som står prydligt uppställda i hallen går vi in i klubbhuset. Där berättar man om klubbens bildande. Hur det från början var en klubb för modellflygare men hur man övergick till riktiga flygplan.
40 aktiva segelflygare kan ju tyckas vara en imponerande skara men i Landskrona Flygklubb vill man gärna ha fler aktiva.
– Ja absolut, här finns plats för många segelflygare. Även om vi ju har problem med ett trångt flygrum. Skåne är hårt belastat. Det finns flygplatser i Ljungbyhed, Ängelholm, Kristianstad, Sturup och även Växjö som räknas till närområdet. Glöm sedan inte Kastrup som är flitig användare av luftrummet här, säger Ronny Lindell.
Trots att det är trångt och man ofta får bege sig längre norrut för att flyga är en del medlemmar inte rädda för att investera i egna plan. Ett segelplan kostar i dag i trakterna av 700 000 kronor om man vill ha det senaste.
För att flyga segelplan måste man ha ett certifikat. Är man 15 år får man påbörja utbildningen och efter 60 starter får man sitt certifikat. Flyga ensam får man efter 25-30 starter.
– Vi hoppas att fler intresserade kommer ut hit till Viarp. Det är något alldeles speciellt med segelflyg, garanterar Ronny Lindell.
Gå till toppen