Ekonomi

Affärsnätverk som går pang på rödbetan

En snärtig företagsslogan som etsar sig fast bland veckomötets deltagare kan vara guld värd. Det anser affärsnätverket BNI där minglet kommer i andra hand.

— Hör ni, det här kan leda till stora pengar!
Klockan har passerat halv åtta på morgonen när Peter Jangstål energiskt uppmanar ett 15-tal närvarande att sätta igång med det sedvanliga utbytet av referenser. Han är teamledare för affärsnätverket BNI Erikslund som i går lockade ett 15-tal deltagare till det sedvanliga fredagsmötet på hotell Erikslund.
— Endast en person från varje yrkesgrupp får vara medlem för att inte utsätta respektive medlems kontaktnät för onödig konkurrens, berättar Peter Jangstål som till vardags jobbar som säljare inom IT-branschen.
— Det här är en klubb för inbördes beundran. Besökare är välkomna men de får inte ta del av medlemskapets förmåner.
Ett års anslutning i BNI (Business network international) kostar 9300 kronor. För det priset får en medlem vid varje mötestillfälle chans att berätta mer ingående om sin egen verksamhet. Fredrik Kocon har precis avslutat en presentation om S:t Arild, med syfte att ragga nya medlemmar till golfklubben på Kullahalvöns spets.
Frukosttallrikarna i konferensrummet är så gott som rensade från mat och snart stundar nästa moment, sökningen. Där får varje medlem ägna max 60 sekunder åt att berätta om sin verksamhet.
— Det är ingen idé att pladdra för länge om vad man sysslar med, folk orkar ändå inte lyssna. Det är lika bra att gå pang på själva sökandet, försäkrar Peter Jangstål.
Deltagarna betas av i rask takt. Varje enskild sökning avrundas dessutom med en företagsslogan, en så kallad memory-hook som är tänkt ska ge extra skjuts åt den rumphuggna presentationen.
— En kopp kaffe om dagen är bra för magen! förkunnar en medelålders man som vill öka sitt företags försäljning av kaffeautomater.
Förhoppningen är att någon bland deltagarna har någon i sitt kontaktnät, som i sin tur känner rätt person som kan hjälpa respektive sökare att få in den berömda foten. Men det räcker inte att bara förmedla ett namn och telefonnummer. Varje person som efterlyses måste meddelas i förväg av tipsaren, och ge klartecken till att bli kontaktad av den sökande. Peter Jangstål har svårt att hålla tillbaka sin entusiasm.
— Vi krattar för varandra, det är klockrent att vara med.
Turen har kommit till Henrik Willquist, en till synes ung advokat i mörk kostym och bakåtkammat hår. Han reser sig upp och berättar kortfattat om sitt jobb där affärsjuridik är hans specialitet.
— Jag stämmer folk och försvarar personer som blivit stämda. I dessa kärva tider har den här typen av verksamhet glädjande nog ökat, säger han med viss stolthet, och undrar i nästa sekund om man får vara så cynisk?
Publiken bifaller frågan med fryntligt skratt medan den unge advokaten laddar för sin memory-hook.
— Som vi i branschen brukar säga: För stämningens skull!
När alla medlemmar har fått säga sitt är det dags att skörda förra veckans sökning. Klisterlappar med namn och telefonnummer på sökta personer delas hastigt ut till respektive efterlysare. Sedan får deltagarna möjligheter att mingla en stund och prata med varandra under mindre formellt förhållande. Klockan åtta är det timme långa mötet över.
— De som kommer hit första gången blir omtumlade. På vägen hem brukar de undra vad de egentligen har varit med om, säger Peter Jangstål och bjuder på ytterligare visdomsord om BNI.
— Här kapar vi tiden och ökar intäkterna.

Fakta BNI

BNI (Business Network International) är en professionell nätverksorganisation som startade 1985 i Kalifornien, USA av Ivan R. Misner, som har doktorerat inom ämnet affärer genom nätverk. Han är även grundare av BNI:s marknadsföringsprogram som även kallas för ”mun-till-mun”-marknadsföring.
Vid mitten av 2008 hade organisationen totalt mer än 100 000 medlemmar i cirka 40 länder, bland annat i Storbritannien, Danmark, Australien, Israel, USA, Taiwan, Sydafrika och Japan. Organisationen titulerar sig själva som världens största affärsnätverk.
I Sverige etablerades verksamheten 1999 och består i dag av närmare 200 olika team med sammanlagt 2000 medlemmar. Förutom BNI-Erikslund finns det två BNI-team till i Nordvästskåne: BNI-Råå samt BNI-Nouveau, båda med bas i Helsingborg.
Fem procent av den årliga medlemsavgiften går till moderorganisationen i USA.
Gå till toppen