Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Roger Wilson: Krishantering i Sommarkväll

Att förlora allt, men komma tillbaka mot alla odds var någon sorts underliggande tema i premiäravsnittet för Anne Lundbergs talkshow ”Sommarkväll”.

Bild: Mats Roslund HD/NST Mats Roslund
Sanne Salomonsen berättade intensivt om hur hon kämpat sig tillbaka efter sin stroke, Erik Penser lite ytligt om vägen tillbaka efter att hans företag kursat, medan George från ”Himlen kan vänta” talade nyktert och avdramatiserat om sin kamp mot cancer.
Men ibland blev Anne Lundbergs snokande efter livskriser nästan lite parodiskt, som när hon lite snabbt innan en låt försökte prata med Titiyo om hennes tankar på att hoppa av musiken. Allt i en talkshow behöver ju faktiskt inte passa in i temat.
Då hade jag svårare att fördra hennes gullande med representanter från näringslivet. Näringslivspampar är också makthavare, och även om Ulrica Messing numera ska sälja soffor istället för politiska dogmer så känns det ändå lite fjäskigt och insmickrande att göra svensk Damtidnings-journalistik av samtalet med henne och hennes miljonärsmake. Samma ton fanns också i mysputtrandet med Erik Penser som i presstexterna kallades för tillbakadragen. Har någon missat att han själv är huvudpersonen i reklamfilmerna för hans företag? Och tänkt tanken att det kanske är därför som han vill ställa upp i tv?
Efter programmets slut såg jag att en gammal kollega kommenterat det på Facebook: ”Den självgoda tendensen som alltid är genomgående hos skåningar blir lätt lite löjlig när de ska göra egna produktioner”. Och trots att jag ville gnabba emot så förstod jag innerst inne vad han menade. Ofta lät Anne Lundberg som om det aldrig hade sänts program från Skåne tidigare, istället för att lite soft bara ta landskapets närvaro som en självklarhet. Å andra sidan skulle väl aldrig någon fälla en liknande kritisk kommentar kring stockholmsvurmandet i ”Allsång på Skansen”.
”Green Wing” på Kanal 9 är den mest sexfixerade humorserie som jag någonsin sett. Och den blir bara sjukare och sjukare – på ett bra sätt.
Varför känns Maria Lundqvist som världens mest självgoda människa? I ”Sommarkväll” fick hon allt att låta olidligt pretentiöst.
I kväll tittar jag på dokumentären ”Hemligstämplat”, om den östtyska säkerhetspolisen Stasi. Lite uppvärmning inför min tysklandssemester på SVT1 22.30.
Gå till toppen