Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Stena inte längre sin egen konkurrent

Färjetrafiken över Sundet förändras när Öresundsbron kapar åt sig marknadsandelar.

Att ta en tura mellan Helsingborg och Helsingör ibland är ett måste.Bild: Arkivfoto: Emil Langvad
HH-Ferries vill banta sin organisation och halvera personalstyrkan, från 200 till 100 anställda. Det berättade vi i går. Efter att ha marknadsfört sig som uppstickaren och prispressaren på HH-leden, har man sedan en månad tillbaka inlett ett samarbete med Scandlines. Båtarna har numera gemensamma biljettpriser.
Och därmed har rederijätten Stena Line slutat att konkurrera med sig själv.
— Vi har insett att det är svårt att var för sig driva en bra trafik över Öresund. Det blir inte kostnadseffektivt, säger Joakim Kenndal, informationschef för Stena Line-koncernen, och konstaterar att bron i söder är en tuff motståndare.
— Öresundsbron tar mer och mer av trafiken.
Stena Line äger svenska Scandlines AB som trafikerar HH-leden i samarbete med Scandlines AG, det dansk-tyska rederiet som 2007 såldes till brittiska och tyska investerare för drygt 15 miljarder kronor.
HH-Ferries är sedan 2001 också en del av den stora Stena Line-koncernen, som sedan dess i praktiken försökt konkurrera med sig själv. Men det ska enligt Joakim Kenndal, inte ses som ett sätt att hålla konkurrerande rederier borta från HH-leden.
— Nej, det är fritt fram för vem som helst att starta trafik på leden. Ace Link finns ju också.
Samordningen med Scandlines innebär att dagens fem färjor blir fyra under lågsäsong, då en av HH-Ferries Mercandia-båtar tas ur trafik. Framöver blir det enbart Scandlines som trafikerar sträckan, dels med egna båtar och dels genom att genom att hyra in HH-Ferries färjor med personal.
Och Stena har inga planer på att lägga ner danskflaggade HH-Ferries.
— Nej, det fortsätter som eget företag, säger Joakim Kenndal
Han säger att Stena ser långsiktigt på sitt engagemang på HH-leden, och att det inte är Öresundsbron som är den värsta konkurrenten.
— Men bygger man en tågtunnel mellan Helsingör-Helsingborg blir det svårt att driva färjetrafik parallellt med den.
Passagerarbiten behövs för att överleva?
— Absolut, det är kombinationen passagerare, vanliga bilar och lastbilar som gör att det blir en bra affär för oss.

FAKTA

HH-Ferries grundades 1996 av den danske skeppsredaren Per Henriksen. Hans Mercandia rederi startade under namnet Sundbroen, trafik på HH-leden, med syfte att bryta monopolet på färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör. 1997 sålde han rederiet vidare till en grupp danska och svenska affärsmän som fortsatte driva trafiken under namnet HH-Ferries - ett namn som Stena Line-koncernen behöll när rederiet köptes upp 2001.
Källa: HH-Ferries
Gå till toppen